SP verlaat raadszaal bij beëdiging nieuwe Rekenkamer

2 februari 2009

SP verlaat raadszaal bij beëdiging nieuwe Rekenkamer

De SP-fractie heeft de raadsvergadering van 27 januari verlaten uit protest tegen de bediging van de nieuwe Rekenkamer Amsterdam-Zuidoost. De SP vindt dat er onvoldoende goede wil bij de PvdA was om met de Rekenkamer Amsterdam verder te gaan na een slepend conflict over een rapport over belangenverstrengeling.

Na de publicatie van een rapport over belangenverstrengeling in de zomer van 2007 is er ruzie ontstaan tussen de Rekenkamer Amsterdam en de PvdA. Het rapport stelde vast dat 7 deelraadsleden werden beschuldigd van belangenverstrengeling, waarvan 3 met persoonlijk gewin. De drie raadsleden die op aandrang van de oppositie de PvdA-fractie moesten verlaten, zijn inmiddels weer in de fractie opgenomen.

Bij een bemiddelingspoging door VVD'er Mark van der Horst bleek dat de PvdA het niet op kon brengen om het rapport van de Rekenkamer alsnog volledig te onderschrijven. De SP wijt het mislukken van de bemiddelingspoging geheel aan het gebrek aan goede wil bij de PvdA-fractie en is van mening dat de deelraad met de oude Rekenkamer verder had moeten gaan. Omdat de PvdA dat heeft geblokkeerd, heeft de fractie uit protest de raadszaal verlaten op het tijdstip van de bediging van de nieuwe Rekenkamer voor Amsterdam Zuidoost.