Scholen weigeren allochtone leerlingen

16 maart 2009

Scholen weigeren allochtone leerlingen

Schriftelijke vragen van Maureen van der Pligt over scholen waar allochtone leerlingen worden geweigerd.

Inleiding.

Op 26 februari berichtte Het Parool over witte scholen waar allochtone leerlingen worden geweigerd. In het artikel staat dat, volgens Clea Conijnenberg (voorzitter van Platform Allochtone Ouders & Onderwijs), allochtone kinderen "geregeld" niet worden toegelaten. Dit signaal van PAOO wordt in het artikel bevestigd door twee andere organisaties, de Stichting Kleurrijke Scholen en de Onderwijs Consumenten Organisatie.

Vragen.

1. Heeft u kennis genomen van het genoemde artikel in Het Parool?
2. Is het u bekend dat er "witte" scholen zijn die allochtone leerlingen weigeren zoals gesteld wordt in het artikel? Als u hierover geen informatie heeft, bent u dan bereid om dit uit te zoeken?
3. Welke maatregelen gaat u nemen als de informatie uit het artikel klopt en er inderdaad allochtone leerlingen buiten de deur gehouden worden op zogenaamde "witte" scholen?
4. Bent u bereid om een centraal aanmeldpunt voor leerlingen te heroverwegen als deze informatie klopt?

Maureen van der Pligt.