SP vraagt opheldering over zondagsopenstelling Noord

22 april 2009

SP vraagt opheldering over zondagsopenstelling Noord

De C1000-supermarkt op Buikslotermeerplein had geen ontheffing om afgelopen zondag open te gaan en heeft het nadrukkelijk advies van het stadsdeel om de deuren gesloten te houden, genegeerd. Dat zei stadsdeelvoorzitter Post in antwoord op vragen van SP-deelraadslid Daniël Peters woensdagavond.

Peters wilde van het stadsdeelbestuur weten wat het heeft gedaan om te voorkomen dat winkeliers zondag 19 april hun winkels zouden openen. Dat was op grond van een gerechtelijke uitspraak namelijk niet toegestaan. De genoemde C1000 was echter gewoon open. "C1000 gaat in deze kwestie door roeien en ruiten. De leiding van die supermarkt weigert rekening te houden met uitspraken van rechters of procedures van het stadsdeel, terwijl andere winkels dat wel doen. Dat is op z’n zachtst gezegd niet netjes", aldus Peters.

Volgens stadsdeelvoorzitter Post zijn voor het betreffende weekend alle winkeliers die eerder op zondag open waren gewaarschuwd dat zij op 19 april niet open mochten. Het stadsdeel had bovendien een afspraak met de politie dat tegen winkels die toch hun deuren zouden openen zou worden opgetreden. In het geval van C1000 heeft de politie de winkel bezocht en proces-verbaal opgemaakt. Het stadsdeel is in overleg met justitie over welke vervolgstappen tegen de supermarkt gezet moeten worden, aldus de stadsdeelvoorzitter.

De SP is en blijft overigens tegen permanente zondagsopenstelling in Noord, omdat dat ten koste gaat van kleine ondernemers. Peters: "Er is nog steeds een grote groep ondernemers in Noord die zes dagen per week in hun eigen zaakje staan. Zij hebben al genoeg last van concurrentie van de grote jongens. Laten wij hen niet hun enige vrije dag in de week misgunnen."