Notitie

30 mei 2009

Notitie

Notitie bij de voorjaarsnota

Het dagelijks bestuur meldt in zijn ten geleide dat de begroting 2010 relatief beleidsarm zal zijn. Niettemin doet de voorjaarsnota een flink aantal voorstellen, waarmee de uitvoering van het Programakkoord 2006-2010 wordt gentensiveerd. Het dagelijks bestuur raamt de kosten daarvan voor het jaar 2010 op 5,4 miljoen.

Onverminderd ieders eigen verantwoordelijkheid vinden wij dat het stadsdeel een zorgplicht heeft die er toe bijdraagt dat bewoners en ondernemers menswaardig, veilig, ongestoord en comfortabel in Centrum kunnen wonen en werken. De SP vindt dat er ook nu nog noodzaak bestaat voor bijstelling van het beleid.Tussen nu en de begrotingsbehandeling zullen wij daarom met een reeks voorstellen komen voor verdere verbetering van dienstverlening en zorg voor de bewoners en ondernemers in het Centrum.

Een deel van de voorstellen brengen we in bij de behandeling van de begrotingsbehandeling 2010. Voor enkele andere zullen we in de loop van 2009 een afzonderlijk initiatiefvoorstel indienen. In deze notitie geven we alvast een opsomming per programma, bij wijze van positiebepaling. De nummers verwijzen naar de desbetreffende programma's in voorjaarsnota en begroting. Wij geven de raad in overweging het dagelijks bestuur te verzoeken bij de voorbereiding van de begroting 2010 de voorstellen van de SP financieel niet onmogelijk te maken. De kosten van onze voorstellen bedragen voor 2010 1,4 miljoen, exclusief een inspanning van 900.000 ter bestrijding van de gevolgen van de financiëe crisis.

1. Bestuur
Communicatie met bewoners en ondernemers
a. Helaas leiden plannen en initiatieven van het stadsdeel nog te vaak tot onrust bij bewoners en ondernemers. Terecht of niet terecht - vaak horen we de klacht dat met bewoners en ondernemers niet, niet tijdig of niet zorgvuldig wordt overlegd.
Individuele ambtenaren treft hier geen blaam, wel de structuur van de organisatie van het stadsdeel, waarin communicatie met bewoners en ondernemers onvoldoende organisatorisch is verankerd.
Verbetering is mogelijk door de aanstelling van een participatie- en communicatieambtenaar, die als 'organisational guerilla' kan inbreken in planvormingsprocessen. Aan de bewonerskant kan zo'n ambtenaar een evenknie krijgen bij de wijkcentra. Laten we dit in elk geval om te beginnen eens een jaar proberen.
Kosten 2010: 120.000 Incidenteel

3. Horeca
Controle, handhaving en toezicht
b. Het Horecabeleidsplan 2008 van het stadsdeel beoogt verdere stimulering en uitbreiding van de horeca, onder meer door vergroting van het aantal avond- en nachtzaken, ook in woonstraten, en de vestiging van mega-horecabedrijven.
Het aantal geregistreerde klachten over horeca-overlast ligt nu al jaren op bijna 1.000 per jaar. Uit het Vervolgonderzoek Horecavergunningen van de Rekenkamer Amsterdam-Centrum kan worden geconcludeerd dat het feitelijk aantal klachten nog hoger ligt, omdat de klachtenregistratie gebrekkig is.
De Commissie Algemene Zaken is dit jaar op de hoogte gebracht van een schrijnend geval van horeca-overlast. Daarin speelt een rol dat het met moderne elektronische apparatuur vrij eenvoudig is verzegelde begrenzers op geluidsinstallaties te overbruggen. Een structureel probleem, waarover wij reeds verschillende andere meldingen hebben gekregen.
Verbetering en uitbreiding van de handhaving, technisch instrumentarium en klachtenregistratie is nodig, zeker nu het aantal horecabedrijven verder toeneemt.
Kosten 2010 100.000 Structureel

4. Groen en Dierenwelzijn
Dierenwelzijn
c. Dierenwelzijn in Stadsdeel Centrum is meer dan steun aan gedragsverrijkingsprogramma's voor de dieren in Artis. Daarom stellen wij voor om ook het welzijn van de andere dieren in het centrum te verbeteren: de duiven op de Dam, de honden, katten, vleermuizen, andere vogels en de vissen.
Kosten 2010: 25.000 Structureel

6. Bouwen, Wonen en Stedelijke ontwikkeling
Vastgoed - Projectmatige aanpak en ontwikkelfunctie
d. De pilot met het stadsdeelvastgoedontwikkelingsbedrijf lijkt inmiddels veelbelovend. Na de twee complexen waarmee nu de pilot loopt, zouden volgend jaar meer projecten in ontwikkeling kunnen worden genomen. Hoewel de ontwikkeling in beginsel kostenneutraal is, is een aanjaaginspanning beslist de moeite waard, bijvoorbeeld voor de inzet van extra menskracht, voorfinanciering van nieuw aan te kopen objecten die in ontwikkeling kunnen worden genomen of nieuwe inspanningen zoals voor wonen boven winkels.
Kosten 2010: 200.000 Incidenteel

Coalitieproject 1012
e. Binnen het Coalitieproject 1012 is de positie van het gebied Singel-Oude Nieuwstraat-Korsjespoortsteeg-Spuistraat onzeker geworden. Maar er moet wel wat gebeuren. Dit kan om te beginnen met een buurtontwikkelingsplan voor revitalisering, dat wordt gemaakt door bewoners en ondernemers. Het stadsdeel ondersteunt dit planproces door het financieren van een buurtopbouwwerker.
Kosten 2010: 70.000 Incidenteel

7. Welzijn, zorg, sport en diversiteit
Maatschappelijk steunsysteem
f. Het stadsdeel is tegenwoordig verantwoordelijk voor de ondersteuning, begeleiding en doorgeleiding van psychiatrische patinten. Om deze mensen op weg te helpen naar de begeleiding die zij nodig hebben, is outreachende hulp nodig. Daarbij hoort een financiëe inspanning voor inzet van extra menskracht bij bijvoorbeeld de Blankenberg Stichting.
Kosten 2010: 50.000 Structureel

Wmo programma Civil society
g. Welzijnsinstelling IJsterk zit in financiëe problemen. Over de oorzaken daarvan kunnen wij nog geen definitief oordeel vellen. Wel zouden in elk geval de prestatieafspraken met IJsterk moeten worden bijgesteld, om te voorkomen dat de dienstverlening aan de inwoners van het stadsdeel vermindert en om te zorgen dat de kwaliteit verbetert.
Kosten 2010: 100.000 Structureel

h. Met amendement nr 10B'/12B'/13B'/14B' (prioriteiten Participatie/sociale cohesie - verhoging budgetplafond) heeft de raad op 18 december 2008 de lasten van het onderdeel Participatie/sociale cohesie van het programma Welzijn, zorg, sport en diversiteit van de begroting 2009 ten behoeve van budgetsubsidies, in het bijzonder voor de wijkcentra en 'partners Huizen van de Buurt', verhoogd met 236.000.
Uit de voorjaarsnota blijkt niet dat deze verhoging structureel is, zoals door de raad beoogd.
Kosten 2010: 250.000 Structureel

Schuldhulpverlening
i. De voorjaarsnota meldt dat zo nodig tussentijds actie wordt ondernomen om een verdere groei van de wachtlijst bij de schuldhulpverlening te voorkomen.
Wij vinden dat er, mede onder invloed van de gevolgen van de financiëe crisis, meer inzet nodig is, ook preventief.
Wij bepleiten daarom uitbreiding van de dienstverlening door de Blankenberg Stichting door het aanstellen van meer sociaal raadslieden en schuldhulpverleners, ook voor begeleiding van voedselbankklanten en andere minima. Dit moet verder bijdragen aan het tegengaan van huisuitzettingen en afsluitingen van gas, elektriciteit of water
Kosten 2010: 100.000 Structureel

j. De vrijwilligers van de voedselbank verdienen waardering. Anders dan bij andere vrijwilligersorganisaties heeft de voedselbank geen geld om iets voor de vrijwilligers te doen.
Tenminste hiervoor is een bescheiden financiëe bijdrage van het stadsdeel op zijn plaats.
Kosten 2010: 2.500 Structureel

k. Bij de bespreking van het concept van de Nota Diversiteit in maart 2009 bleek dat voldoende financiëe middelen voor de uitvoering nog ontbreken. Voor uitvoering van de nota is 400.000 nodig. In 2010 vervallen of verminderen de gelden voor diversiteit uit Wij Amsterdammers, Grote Stedenbeleid middelen en de Wmo doeluitkering. Hiervoor moet een oplossing komen.
Kosten 2010: p.m Structureel

9. Onderwijs en jeugd
Jong Amsterdam
l. Op veel basisscholen zien we kinderen met een lege maag naar school komen. Vooral voor deze kinderen, maar ook voor alle anderen zijn behalve een gevulde maag vitamines belangrijk. Daarom willen we dat er in iedere klas een kist met fruit komt te staan. De verstrekking van fruit bevordert het aanleren van gezonde eetgewoonten. Het speelt een rol in de strijd tegen obesitas.
Kosten 2010: 200.000 Structureel

m. IJsterk en de woningcorporaties hebben - naar onze mening terecht - geconstateerd dat op de Oostelijke eilanden inzet van een extra jongerenwerker nodig is om (probleem)jongeren in de buurt een betere toekomst te geven. De corporaties willen zo'n jongerenwerker niet zelf betalen, omdat ze vinden dat dit op de weg ligt van het stadsdeel.
Kosten 2010: 35.000 Structureel

10. Cultuur en Creatieve Economie
n. In een adres aan de raad van 6 december 2007 heeft toneelmaker Ab Gietelink gepleit meer geld beschikbaar te stellen voor meer cultuurprojecten in de buurten. Gietelink bood later aan samen met stadsdeel hiervoor kunstenaars en scholen en buurtcentra met elkaar in contact te helpen brengen.
Wij vinden nog steeds dat dit project een kans verdient. Ook hier geldt: laten we het om te beginnen eens een jaar proberen.
Kosten 2010: 100.000 Incidenteel

11. Economie, werkgelegenheid en toerisme
o. Hoewel gemiddeld minder dan de rest van Nederland ondervindt ook ons stadsdeel de gevolgen van de financiëe crisis. Stimulering van de economie volgens Keynesiaans recept door vergroting van het besteedbaar inkomen met nieuw geld werkt het best door extra geld te geven aan de armen. Rijken zetten extra geld eerder op de spaarbank. Bekend is dat armen daarentegen extra geld direct uitgeven.
Doelmatige stimulering is mogelijk onder de vlag van het armoedebeleid: dit jaar alle 6.000 huishoudens op of onder het minimum een extra uitkering geven van bijvoorbeeld 150. Dit is decentrale overheden niet verboden. Andere gemeenten in Nederland hebben dit eerder gedaan, zonder door de landelijk overheid op de vingers te zijn getikt.
Kosten 2010: 900.000 Incidenteel

12. Verkeer en Parkeren
p. De Opstapper / Stop & Go wordt gefinancierd door de centrale stad. Gebruikers zijn echter voor een groot deel bewoners van het Centrum. Zij zijn er inmiddels aan gewend dat de busjes niet altijd op tijd komen of omrijden. Het daaruit voortvloeiende ongemak is echter te verzachten met een systeem waarmee de gebruikers op internet, iPhone, Windows Mobile e.d. kunnen zien waar het eerstvolgende busje precies is, op basis van GPS-meldingen van de busjes. Het ontwerpen en invoeren van een dergelijke applicatie is technisch niet ingewikkeld en voor betrekkelijk geringe kosten te realiseren.
Kosten 2010: 15.000 Incidenteel

15. Bedrijfsvoering
q. Nog steeds heeft het stadsdeel maar weinig mensen in dienst met een lichamelijke beperking. Daarnaast mag het stadsdeel in aanbestedingen voor de inkoop van diensten en goederen als eis opnemen dat het werk geheel of gedeeltelijk moet worden uitgevoerd door mensen met een beperking, zoals bijvoorbeeld in dienst bij Pantar.
Het stadsdeel moet onderzoeken welke maatregelen en fysieke aanpassingen aan gebouwen en materieel hiervoor eventueel nodig zijn.
Kosten 2010: 10.000 Incidenteel

J.M. Bruggeman, A. Niessen, B. P. Uitdenbogaart, N. Duijndam, F. Reudler Talsma