h

Notitie

11 mei 2009

Notitie

Uitgangspunten en voorwaarden Coalitieproject 1012

De SP steunt de uitgangspunten van het Coalitieproject 1012, het uitroeien van vrouwenhandel en andere criminele activiteiten. Deze uitgangspunten lijken echter steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen, en te worden overvleugeld door een ingrijpende ruimtelijke herontwikkeling van het gebied, waarin grote spelers op de vastgoedmarkt de toon gaan zetten. Wij hebben daarom nu onze eigen uitgangspunten geformuleerd.

Voor ons blijft behoud van het karakter van de buurt voorop staan, en in dt kader bestrijding van criminaliteit en overlast, die mede kon ontstaan doordat gemeente en politie ongewenste activiteiten te lang op hun beloop hebben gelaten.
Voor ons betekent dit ook dat voor andere kwetsbare buurten zoals de Leidsebuurt nu een beleid moet worden opgezet dat voorkomt dat daar in de toekomst Coalitieproject-1012-achtige operaties nodig zijn.

In dit 10-punten-plan maken wij duidelijk onder welke voorwaarden het Coalitieproject 1012 op onze steun kan blijven rekenen, met duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden: van de gemeente voor veiligheid, openbare orde en zorg, en van het stadsdeel voor ruimtelijke ontwikkeling en inrichting. De coalitie 1012 mag niet betekenen dat gemeente en stadsdeel naar elkaar kijken en zich achter elkaar verschuilen. Beide partijen moeten een duidelijke eigen verantwoordelijkheid hebben en daarop controleerbaar aanspreekbaar zijn.

Op 8 mei heeft de SP de plannen voor 1012 en haar opvattingen daarover in een openbare bijeenkomst besproken met bewoners en ondernemers in het gebied en met betrokken SP-leden. Opmerkingen en suggesties uit deze bijeenkomst zijn in onze uitgangspunten verwerkt. De tien SP-uitgangspunten voor 1012 vindt u hieronder.

SP-fractie gemeenteraad van Amsterdam
SP-fractie stadsdeelraad Centrum

I. Prostitutie

1. Garandeer opvang van prostituees die door Coalitieproject 1012 genoodzaakt zijn uit het vak te stappen. Dit geldt trouwens ook voor vrouwen die n het vak stappen, of die in het vak blijven. Garandeer dat vrouwen die door sluiting van ramen genoodzaakt zijn elders hun vak te gaan uitoefenen niet in de illegaliteit belanden.
Als de sluiting van ramen leidt tot inkomensverlies voor prostituees die werkzaam waren als zelfstandig onderneemster, komt ook de vraag op naar financiëe compensatie.
Voor prostituees moet in het 1012-gebied een opvangpost beschikbaar zijn op tijden waarop zij werkzaam zijn.

2. Verplaatsing van prostitutie binnen het 1012-gebied is niet wenselijk. De huidige bestemmingsplannen zijn uitgangspunt. Aankoop en prostitutievrij maken van raampanden is geen zinvolle besteding van geld, wanneer vervolgens dezelfde activiteiten in een nieuw pand weer mogelijk worden gemaakt. Ondertussen doet zich al een verschuiving voor naar de Spuistraat, waar zich nu in strijd met het bestemmingsplan allerlei massagesalons, bordelen en onduidelijke nering vestigen. In plaats van dit oogluikend toe te staan, moeten stadsdeel en gemeente hiertegen optreden.

II. Criminaliteit en overlast

3. Maak een betrouwbare en onderbouwde analyse van eventueel voorkomende vrouwenhandel en -mishandeling, en bepaal aan de hand daarvan of en hoe de strafrechtelijke aanpak daarvan moet worden gentensiveerd en geoptimaliseerd.
Hiervoor is ook de in 2000 toegezegde landelijke evaluatie van de opheffing van het bordeelverbod nodig die - voor zover bekend - nog steeds niet heeft plaats gevonden.
Er is ook meer - ook landelijk - beleid nodig dat ongewenste effecten tegengaat van verplaatsing van prostitutie naar hotels, massagesalons en escortservices. Dit betekent in elk geval monitoring en registratie, en meer politieinzet.
Garandeer dat vrouwenhandel zich niet verplaatst of uitbreidt na uitvoering van Coalitieproject 1012.

4. Maak zo'n analyse ook voor drugshandel, witwaspraktijken en alle andere criminaliteit.
Accent moet nog sterker liggen op het intrekken of niet-verlengen van vergunningen, waar sprake is van criminaliteit. Er is dan ook geen noodzaak meer voor sluiting van coffeeshops die geen 'criminogene' nevenactiviteiten hebben.

5. Zorg dat door betere handhaving in de prostitutie-concentratiegebieden de overlast afneemt. Daarbij moet worden erkend dat de overlast van alcoholgebruikers vele malen groter is dan die van softdrugsgebruikers.
Er moet een eind komen aan de nachtelijke overlast die bewoners van (o.m.) Singel, Oude Nieuwstraat en Korsjespoortsteeg ondervinden. Dit zou kunnen door een verplicht sluitingstijdstip voor de raamprostitutie. De horeca dient dan niet langer open te zijn dan dit tijdstip, of hooguit een uur langer.
Ter verbetering van de sociale cohesie kan voor het gebied Singel, Oude Nieuwstraat en Korsjespoortsteeg samen met bewoners en ondernemers een buurtverbeteringsplan worden gemaakt.

III. Ruimtelijke ontwikkeling

6. Nieuwe functies moeten een toevoeging zijn aan het gemengde karakter van de buurt.
Zorg voor een zo groot mogelijke differentiatie van branches.
Damrak en andere delen van 1012 moeten geen PC Hooft of een tweede Winkelcentrum Schiphol worden.
Het oorspronkelijke gemengde karakter moet behouden blijven. Daarin is dus plaats voor 'laagwaardige' horeca en coffeeshops. Het ideaal is niet: sjiek, sjieker sjiekst, maar kleinschaligheid met betaalbare huren.
Massale (50 %) sluiting van coffeeshops is overbodig en lost het probleem van de criminele achterdeur niet op. Laat Amsterdam het voortouw nemen om - zoals Maastricht en Eindhoven voorstellen - met een "gecertificeerde legale leverancier(s)" te werken. De gemeenteraadsfractie zal dit in een notitie uitwerken.
Bewoners en ondernemers ervaren doorgaans geen overlast van coffeeshops. Waar wel overlast wordt gemeld, moet het stadsdeel daartegen optreden.
Breng souvenirwinkels, massagesalons, mini-supermarkten respectievelijk belwinkels onder in aparte categorien van het bestemmingsplan zodat het aantal te reguleren is.

IV. Economische ontwikkeling

7. Nieuwe functies moeten vergelijkbaar zijn met reeds aanwezige functies.
Behoud en versterk de kleinschalige bedrijvigheid van 1012, dit is het soepele karakter en de charme van de buurt. Juist de binnenstad is organisch gegroeid. Leg dus geen Topstad-blauwdruk op, maar voer bijvoorbeeld nu wel voorkeursbeleid voor ambachtslieden, broedplaatsen, biologische voeding, bloemen en planten e.d.
Streef tegelijk naar een verantwoorde ruimtelijk-economische structuur die niet te eenzijdig steunt op conjunctuurgevoelige bedrijfstakken zoals toerisme en commercile grootschalige creatieve economie.
Ook volgens de ACTB lopen de toeristen in de binnenstad elkaar nu vaak al in de weg.
Als argument voor de vestiging van 'hoogwaardige retail' op het Damrak wordt onder meer aangevoerd dat voor passagiers van cruiseschepen nu in Amsterdam geen gelegenheid bestaat hun geld uit te geven aan luxe goederen. Ingewijden in de cruisevaart geven echter aan dat hieraan bij cruiseschip-passagiers geen behoefte bestaat. Zij willen juist van het bijzondere karakter van de wallen genieten.

8. Voor nieuwe functies/bestemmingen van leegkomende raamprostitutiepanden moet voor wat betreft bedrijfsvestigingen - binnen politiek gestelde kaders - een gegadigdenbeurs worden gehouden samen met bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel.

V. Verkeer en inrichting openbare ruimte

9. Geen nieuwe parkeergarages of uitbreiding van bestaande garages. Die zijn er al genoeg.

10. Stop met de uniforme herprofileringen. Laat straten hun eigen historische karakter behouden, door goed onderhoud, en maak er geen eenheidsworst (HIOR) van.
Stegen kunnen pas open als uit veiligheidsrapporten blijkt dat het veilig is. Eerst de andere plannen voor 1012 uitvoeren. Nieuwe bruggen over het Damrak en de Geldersekade zijn geldverspilling. Voor de vraag naar loop/fiets-routes zijn er al voldoende oost-west-verbindingen.

U bent hier