h

Notitie

13 mei 2009

Notitie

Autovrije dagen in Amsterdam

Inleiding

In het voorjaar van 2006 is het college van PvdA en GroenLinks aangetreden. Een van de speerpunten van dit college is duurzaamheid. In dit verband spreekt het programakkoord Mensen maken Amsterdam onder meer van:
- terugdringen van het niet-noodzakelijke autoverkeer;
- beperken van de uitstoot van CO2;
- mobiliteit op een manier die het milieu en de leefbaarheid ten goede komt.

In verkiezingsprogramma van n van de collegepartijen wordt zelfs gesproken over:
- autovrije zaterdagen en zondagen;
- maandelijks een autovrije zaterdag of zondag;
- complete autovrije grachten.

Meedoen

Ondanks al deze fraaie woorden en goede intenties schitterde Amsterdam in september 2006 tijdens de week van de vooruitgang als gemeente die niet meedeed aan de autovrije zondag. Dat heeft de SP zeer verbaasd en wij hebben daar destijds ook aandacht aan besteed.

De ideen die wij destijds opperden zijn door het college niet overgenomen, maar in 2007 en 2008 deed Amsterdam wel weer mee met de autovrije zondag. De manier waarop beide autovrije dagen vormgegeven zijn, is volgens de SP voor verbetering vatbaar. In deze notitie doen wij voorstellen voor betere autovrije dagen in de komende jaren, die meer zoden aan de dijk zetten dan de twee autovrije zondagen in 2007 en 2008.

Van autoluw naar autovrij

Van autovrij was in 2007 en 2008 eigenlijk geen sprake. Beter kan gesproken worden van autoluw. De opzet van beide zondagen leverde irritaties op aan de rand van de stad (waar hekken en verkeersregelaars het verkeer tegenhielden) terwijl van rust binnen de ring nauwelijks sprake was. Automobilisten die hun auto binnen de ring geparkeerd hadden, konden de hele dag rondrijden.

De gemeente Amsterdam heeft beide jaren ongeveer 500.000 besteed aan het autoluw maken van de stad. De SP vindt dit veel geld voor een weinig ambitieus doel. Volgens ons moet (een deel van) de stad echt autovrij worden, waarbij binnen de hele ring het autoverkeer verboden wordt. Dat geldt nadrukkelijk ook voor het verkeer dat de stad uit wil en voor het autoverkeer dat zich binnen de ring wil verplaatsen. Als het college deze ambitie niet met ons deelt, hebben wij niet veel animo om de weinig inspirerende autoluwe variant van het college nog langer te steunen.

Het is noodzakelijk dat toekomstige, echt autovrije dagen tot grootstedelijk project worden verklaard, zodat stadsdelen - die zeggen er geen zin, tijd of geld voor (over) te hebben - geen afbreuk kunnen doen aan de stedelijke uitstraling en effectiviteit van de dag. De centrale stad cordineert dit grootstedelijke project. De SP verzoekt het college aan te geven welke verkeers- en overige maatregelen (besluiten e.d.) nodig zijn om dit doel te bereiken.

Alternatieven

Naast bovengenoemde maatregelen, wil de SP dat op een autovrije dag ook alternatieven voor het autoverkeer benadrukt worden. Dit kan bijvoorbeeld door het openbaar vervoer op een autovrije dag goedkoper te maken. De capaciteit en frequenties van de bussen en trams zal afgestemd moeten worden op de verwachte grotere vraag, zodat reizigers een positieve ervaring met het openbaar vervoer krijgen (en niet als haringen in een ton op elkaar gepakt staan). Ook kan het fietsverkeer aangemoedigd worden, bijvoorbeeld door alle stallingen op de autovrije dag goedkoper of gratis te maken of door andere acties.

Naast het onder de aandacht brengen van alternatieven op het gebied van mobiliteit, moeten ook andere positieve effecten van minder autoverkeer onder de aandacht van de inwoners gebracht worden. Zoals de rust (minder verkeerslawaai), de ruimte (meer ruimte op de weg voor fietsers en voetgangers en meer ruimte voor kinderen om te kunnen spelen), de veiligheid (voor de zwakkere verkeersdeelnemers) en de luchtkwaliteit (frisse lucht). De gemeente kan door voorlichting en activiteiten deze onderdelen van het gemeentelijke beleid presenteren en visualiseren. De SP brengt in dit verband ook de eerder door ons ingediende motie over de straatspeeldag onder de aandacht van het college.

De SP verzoekt het college in een plan (op hoofdlijnen) aan te geven op welke manieren aan bovengenoemde belangen zo goed mogelijk aandacht besteed kan worden op een autovrije dag.

Het hele jaar

Het is mooi als Amsterdam er in slaagt de autovrije dagen in de komende jaren vorm te geven op een manier zoals hierboven omschreven is. Toch is er meer nodig. En autovrije dag per jaar is niet genoeg.

De SP zal pas echt tevreden zijn als de gemeente Amsterdam er elke dag voor zorgt dat de fiets en het openbaar vervoer aantrekkelijke alternatieven zijn voor de auto. Hiervoor zijn nog grote verbeteringen mogelijk en noodzakelijk. De SP nodigt het college uit aan te geven welke maatregelen - volgens het college - kunnen worden genomen om de fiets en het openbaar vervoer in Amsterdam tot een aantrekkelijker alternatief te maken en daarbij te vermelden welke van deze maatregelen nog in deze raadsperiode gerealiseerd kunnen zijn.

U bent hier