h

Voorlichting ov-chipkaart moet beter

28 mei 2009

Voorlichting ov-chipkaart moet beter

Voorlichting ov-chipkaart moet beter

Schriftelijke vragen Hans Bakker en Laurens Ivens over de "voorlichting" van het Gemeentevervoerbedrijf over de ov-chipkaart.

Inleiding.

Op 4 mei 2009 stelden wij het college een aantal schriftelijke vragen over de ov-chipkaart in de Amsterdamse metro. Een aantal van deze vragen gaat over de activiteiten van het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) met betrekking tot de "voorlichting" aan metroreizigers.

Het college van burgemeester en wethouders stelt dat vanaf 25 maart 2009 bekend is dat het GVB een communicatiecampagne terzake start. Het college vindt het verder van belang dat de reizigers tijdig genformeerd worden over de invoering van de ov-chipkaart.

De manier waarop het GVB inhoud geeft aan deze "voorlichting en communicatie" baart de SP echter zorgen. Van duidelijke en feitelijk juiste informatie blijkt in de praktijk geen of weinig sprake te zijn. De in jassen met GVB-logo gestoken medewerkers wekken de indruk dat tot de exclusieve invoering van de ov-chipkaart in de metro al besloten is en dat de exclusieve invoering van de ov-chipkaart in de metro op 25 juni a.s. een feit is. Dit alles is echter geenszins het geval.

Vragen.

1. Op onze vraag "Is daar dan al een besluit over genomen?" zegt een medewerker: "Anders stond ik hier niet". Op dezelfde vraag zegt een andere medewerker: "Dat weet ik eigenlijk niet". Wat is de mening van het college over deze antwoorden?

2. Op de vraag "Gaat het dan in op 25 juni?" krijgen wij een bevestigend antwoord. Wat is de mening van het college over dit antwoord?

3.a. Op welke manier worden de medewerkers door het GVB voorbereid op hun taken om feitelijk juiste informatie te verschaffen?
3.b. Hoe lang duurt het opleidingstraject en welke onderwerpen komen daarin aan bod?
3.c. Vindt er naar aanleiding van de werkervaring op de metrostations overleg plaats tussen de medewerkers en (de directie van) het GVB en, zo ja, op welke manier gebruikt het GVB deze input om de voorlichting aan de reizigers te verbeteren? Zo nee, waarom vindt er geen terugkoppeling plaats?

4. De fractie van de SP vindt het belangrijk dat reizigers in de Amsterdamse metro feitelijk juist worden genformeerd. Hiervan blijkt op basis van onze bevindingen echter weinig of geen sprake te zijn. De fractie van de SP vindt dan ook dat het GVB moet stoppen met deze verkeerde voorlichting en communicatie en de reizigers correct moet gaan informeren. Is het college dat met ons eens? Zo ja, per wanneer gaat het GVB de reizigers feitelijk correct informeren?

5. Wat zijn de kosten van deze "informatiecampagne" en is het college niet bang dat deze campagne, zoals die tot nu toe gevoerd wordt, weggegooid geld is?

6. Wil het college deze vragen in verband met de urgentie zo snel mogelijk beantwoorden?

Hans Bakker en Laurens Ivens.

U bent hier