SP krijgt gelijk: Chaos rond koopzondag compleet

11 juli 2009

SP krijgt gelijk: Chaos rond koopzondag compleet

Amsterdam-Noord moet geen stappen meer ondernemen om winkelopenstelling iedere zondag mogelijk te maken tot de Tweede Kamer de huidige Winkeltijdenwet heeft aangepast. Dat zegt SP-fractievoorzitter Daniël Peters in reactie op de hernieuwde schorsing door de rechter van het deelraadsbesluit over de zondagsopenstelling.

De SP waarschuwde het stadsdeelbestuur en de andere partijen in de deelraad eind juni al dat het nieuwe raadsbesluit over de zondagsopenstelling geen einde zou maken aan het juridische gevecht tussen voor- en tegenstanders in Noord. "De Winkeltijdenwet deugt niet en zolang die niet is aangepast, zullen beide kampen naar de rechter blijven lopen en blijft de kans levensgroot dat de besluiten van de raad worden geschorst", aldus Peters.

De SP betreurt het dat het stadsdeel niet heeft gewacht met een nieuw besluit totdat de Tweede Kamer zich over de wet heeft gebogen, wat in september gepland staat. "Nu heerst er grote onduidelijkheid onder winkeliers en klanten in Noord over wanneer de winkels open zijn." De SP blijft overigens tegenstander van een wekelijkse openstelling op zondag.