Algemene beschouwingen bij de begroting 2010

Algemene beschouwingen bij de begroting 2010

Bijdrage SP bij de begroting voor 2010

Voorzitter,

Het gaat niet goed. Het gaat niet goed met dit stadsdeel, op allerlei vlakken. Grofweg drie van de vier jaar van deze periode groeiden de bomen tot in de hemel en nu is alles gestopt, het staat stil. De afgelopen weken kwamen er allerlei hotemetoten in Noord kijken, Balkenende, Van der Laan, en die zagen die bomen van vorig jaar, die tot in de hemel groeiden, maar niet de echte situatie in Noord. Ze zagen de mooie dingen: de peperdure nieuwe flats op Overhoeks, dat kunstzinnige nieuwe bruggetje, de maquettes van het Filmmuseum. Ze hebben helaas net dat steigerdoek gemist dat Noord cadeau doet aan ING en Ymere van het promotiebudget. Ze hebben de buitenkant gezien, een Potjomkindorp.

Wat ze niet zagen is dat Amsterdam-Noord 180 gezinnen heeft die afhankelijk zijn van de Voedselbank, terwijl armoedebestrijding toch het speerpunt van de coalitie was in 2006. Dat er nu al vijfduizend werklozen zijn, waarvan 4.000 langdurig. Dat de wachttijd voor een sociale huurwoning in Amsterdam-Noord is opgelopen naar 11 jaar, voor een eengezinswoning zelfs naar 13 jaar. Dat als iemand een Noord een eengezinswoning wil kopen hij minimaal 2 ton neer moet leggen en dat de corporaties, als ze bouwen, op dit moment drie ton vragen voor een eengezinswoning. Dat je de armoede op die manier exporteert en je er statistisch een beter stadsdeel van maakt, wat ook blijkt want de daling van het aantal minima in Noord is voor driekwart het gevolg van verhuizing.

De SP zegt niet dat het stadsdeel niks doet, maar het lijkt zo weinig te helpen. Wat we wel willen zeggen is dat Armoede Werkende Weg heel sympathiek is, maar gevecht tegen de bierkaai wordt zo lang de coalitie in de centrale stad leenbijstand in plaats van bijzondere bijstand verleent en mensen van commercile re-integratie naar commercile re-integratie laat sjokken en ze onderwijl voor hun uitkering, dus minder dan het minimumloon laat werken in een participatiebaan.

De heren Balkenende en Van der Laan zagen vast ook niet de steeds schrijnender gevolgen van het uitstellen en nogmaals van uitstellen van bouwprojecten in Noord. Het Floraparkbad heeft nog twee jaar, dan kan het niet verder dan moet het dicht. Staat er een nieuw bad over twee jaar? Winkelcentrum In De Banne ziet er van buiten uit als een Oost-Europese bunker, weinig aanlokkelijk voor klanten. Maar nieuwbouw duurt nog wel even. De wind waait over de lege vlaktes op Waterlandplein, in de Dijkmanshuizenstraat langs de Schepenlaan en de IJdoornlaan, over de Bongerd. Hoe houden we het toonbaar? Komt dat door de recessie of heeft dit stadsdeel te veel op zijn vork genomen de afgelopen tien jaar?

De schrijnende situatie in de Gentiaanbuurt is in ieder geval niet het gevolg van de recessie. Onlangs zijn we er met SP’ers weer deur aan deur gegaan. Tocht, kou, vocht, schimmel, verzakkende vloeren, gaskachels in plaats van cv, nul isolatie, vervallen sanitair, je ruikt je buren. Sommige huizen zijn afgekeurd door de GGD. Maar de corporatie doet niks omdat er gewacht wordt op de ontwikkeling van Mosplein. De mensen zijn gelaten, er verandert toch niks. Laat ze het maar slopen was een reactie. Een dode buurt in ons Amsterdam-Noord. Aangezien de portefeuillehouder hieraan niks heeft gedaan, komen wij met een motie ter ondersteuning van het Wijksteunpunt Wonen, de enige instantie die huurders van dit soort krotten kan ondersteunen.

Ook met het coalitiespeerpunt jeugd loopt niet alles op rolletjes. De stadsdeelvoorzitter erkende dat FF werken, een van de meest ambitieuze werkprojecten voor jongeren schimmig in de mist verdween. Goed er komt een vervanger, maar het zijn harde woorden voor zo’n project. Waar en wanneer gaat zo iets mis, moet een bestuurder dat niet op tijd zien?

En op de afgelopen burgeravond was de kritiek op het punt talentontwikkeling ook duidelijk en hard. De jongeren gaan juist buiten hangen bij De Valk omdat ze binnen iets moeten. Dan schiet je je doel toch voorbij?!

Laatste punt dat ik wil aanhalen in deze beschouwing over Noord op dit moment:
De NDSM-werf. Twee jaar geleden nam het Dagelijks Bestuur de raad bij de hand door het hele verkoopproces van de NDSM-loods heen. De raad dacht echt mee, de huurders ook, er was sprake van levendige democratie tijdens de commissievergadering Middelen in december vorig jaar. Maar sindsdien is de informatiestroom opgedroogd. Informatie die wij ontvangen komt van de huurders van de loods, zelden van het stadsdeel. We moeten er om vragen. Waar is die transparantie gebleven? En dan de toewijzing van kavels. Wie heeft wanneer besloten dat Red Bull op het terrein zou mogen vestigen? Past dat in een visie van het stadsdeel of van de raad? Hebben wij vorig jaar juni bij die overhaast bestemmingswijziging per ongeluk ook ingestemd met Red Bull? Kunnen we nog meer van dat soort snelle ontwikkelingen verwachten te lezen in Het Parool? Of krijgt de raad wel nog een keer de mogelijkheid een visie over de toekomst van het gebied vast te stellen? Want in onze ogen wordt er op dit moment maar wat aangerommeld met ontwikkelaars en Noordwaarts.

Voorzitter, de beschouwingen van de SP zijn harder dan de afgelopen jaren. Dat komt omdat we ons hebben gerealiseerd dat we de afgelopen jaren kansen hebben laten liggen, wij met zijn allen in deze raad. De armoede is niet weg, de woningnood is toegenomen, de werkgelegenheid niet genoeg. En dat in vier vette jaren. Nu komen de magere jaren, als we Asscher moeten geloven. We moeten gaan bezuinigen en dat wordt moeilijk. En op dat moeilijke moment zien wij een bestuur dat het eigenlijk ook niet weet, dat zich niet lijkt schrap te zetten voor de naderende storm. En om eerlijk te zijn zien wij in deze begroting ook geen ruimte om ons schrap te zetten. Het wordt tijd dat een raad ook echt naar de rompbegroting gaat kijken en onconventionele dingen durft te doen, minder speeltjes en meer van wat Noord echt nodig heeft.