SP Centrum geeft liever geld uit aan mensen dan aan stenen

26 november 2009

SP Centrum geeft liever geld uit aan mensen dan aan stenen

Uit het verkiezingsprogramma 2010-2014 van de SP in Centrum blijkt duidelijk dat de SP kiest voor de bewoners. Dit betekent onder andere dat de SP liever geld uitgeeft om het woningaanbod voor mensen met een laag inkomen te verbeteren dan het Leidseplein voor 35 miljoen euro op te leuken.

Een aantal andere keuzes van de SP:
- liever geld uitgeven aan bescherming van huurders tegen speculanten en aan meer zorg- en starterwoningen, dan aan natuurstenen stoepranden waar het centrum mee vol komt te liggen en die de kosten voor het onderhoud van een straat met 30 procent verhogen;
- de miljoenen die het stadsdeel op de bank heeft staan liever uitgeven aan bestrijding van armoede voor de meer dan vijfeneenhalfduizend huishoudens in Centrum die op of onder de armoedegrens leven. Bijvoorbeeld in de vorm van een nmalige uitkering;
- liever de lasten van de bewoners verlagen dan dat er 60 miljoen wordt uitgegeven aan de Rode Loper;
- liever mensen helpen die ernstig in de schulden zitten dan dat er geld gaat naar weer een parkeergarage;
- het geld liever besteden aan goedkope naschoolse activiteiten voor alle kinderen dan aan een duur bureau om de grachtengordel op de werelderfgoedlijst van Unesco te houden.

De kandidatenlijst voor de fractie bestaat uit kundige, ervaren en veelbelovende mensen. Tot de hoogste tien behoren: Frans Icke (61), ICT-er en generalist; Vera Alexandrova (34), politicologe; Femke Reudler Talsma (27), raadslid en beleidsmedewerker SP-fractie Europees parlement; Mark Weesie (50), politieagent te water en veiligheidsdeskundige; Bart Uitdenbogaart (47), duo-raadslid; Andrea Niessen (38), meubelmaakster en raadslid; Sander Steller (51), ondernemer; Marga Reus (62), verzorgende en Malu Ler (24), lid SP jongerenorganisatie ROOD, postbode en student.