Motie

Motie raadspilot vastgoedontwikkeling

De raad van het Stadsdeel Centrum,

overwegende,

dat de raad in zijn vergadering van 30 november 2006 met algemene stemmen heeft besloten een haalbaarheidsonderzoek uit te (laten) voeren naar de bestuurlijke en economische marges waarbinnen het stadsdeel zelf actief op de woningmarkt kan optreden als ontwikkelaar, om te helpen voorzien in een gevarieerd aanbod van woningen voor alle categorien bewoners en van accommodaties voor openbare, dienstverlenende of culturele functies ;

dat dit 'Haalbaarheidsonderzoek naar de oprichting van een Stadsdeel Vastgoed Ontwikkelingsbedrijf' d.d. 24 januari 2008 vervolgens heeft uitgewezen dat er geen juridische bezwaren bestaan tegen het oprichten van een Stadsdeel Vastgoed Ontwikkelingsbedrijf en dat het ontwikkelen van vastgoed volgens verschillende strategien mogelijk is en kansen biedt om maatschappelijke doelen te realiseren ;

dat het stadsdeel vervolgens voor de complexen Singel 158 / Bergstraat 1-3 en Kraijenhoffstraat 151 een pilot heeft uitgevoerd met zo'n vorm van vastgoedontwikkeling, onder begeleiding van leden van de raad in een Begeleidingsgroep raadspilot Vastgoedontwikkeling ;

dat de begeleidingsgroep op 23 november 2009 in een Evaluatie raadspilot Vastgoedontwikkeling heeft vastgesteld dat met deze pilot is aangetoond dat met een actief vastgoedbeleid een zinvolle bijdrage aan functiemening en diversiteit, het tegengaan van monoculturen en verbetering van de kwaliteit van de buurt en het faciliteren van sociale, maatschappelijke en culturele (zwakke) functies haalbaar is, met een op pandniveau kostendekkende exploitatie en beperking van financiëe risico's, waarbij een aantal aanbevelingen zijn gedaan voor verbeteringen in een toekomstige werkwijze ;

dat voor de toekomst vastgoedontwikkeling geen activiteit van de raad is, maar het apparaat daarin leidend en uitvoerend is en de raad indien gewenst initirend ;

besluit:

voort te gaan met een actiever vastgoedbeleid door het aankopen en ontwikkelen van vastgoed op de wijze als is gebeurd bij het complex Singel 158 / Bergstraat 1-3.

J.M. Bruggeman J. Kircz A. Niessen R.F. Sandelowsky
N. Duijndam L. Geijtenbeek F. Reudler Talsma

(SP, AAdG en Opheffen.nu)