h

Notitie parkeerbeleid SP

22 januari 2010

Notitie parkeerbeleid SP

Parkeerbeleid SP: Meer P+R's, minder dure parkeergarages

Inleiding
Het gebrek aan betaalbare parkeerplaatsen is bijna elke Amsterdammer al jaren een doorn in het oog. En terecht; tarieven van rond de vijf euro per uur in het centrum, lange wachtlijsten om je auto op loopafstand van je eigen voordeur te kunnen parkeren en zelfs in de gebieden waar niet of nauwelijks parkeerproblemen zijn, moet je steeds vaker fors betalen om de auto kwijt te kunnen. Dit stadsbestuur en voorgaande stadsbesturen, inclusief de besturen van de stadsdelen, zijn de automobilist als melkkoe gaan beschouwen. Alternatieven zijn er genoeg: met minimale inspanningen kan een fors aantal auto's uit het centrum wegblijven. Dit kan zonder torenhoge tarieven, jarenlange wachtlijsten en het invoeren van betaald parkeren in gebieden ver buiten het centrum. Dus zonder mensen onnodig op hoge kosten te jagen.

De SP pleit voor een visionair parkeerbeleid, in plaats van een verkapte belastingverhoging voor de automobilist. In onze visie staat het bereikbaar houden van de stad centraal.

Het uitgangspunt van bestuurders is de afgelopen jaren geweest dat het rijgedrag van mensen te veranderen is door parkeertarieven te verhogen. Via de portemonnee van de automobilist wilde men het aantal auto's in de stad terugdringen. Dit beleid zorgt er echter voor dat vooral het armere deel van de stad geen gebruik kan maken van de auto, terwijl hier natuurlijk mensen tussen zitten die afhankelijk zijn van hun auto.
Te weinig aandacht is uitgegaan naar de vraag: waar willen we dat Amsterdammers, toeristen, forensen en bezoekers hun auto plaatsen? Uitgangspunt daarbij moet zijn dat iedere Amsterdammer het liefst in zijn eigen buurt wil parkeren. Dit is niet altijd mogelijk, zoals in het centrum, maar bewoners zouden wel als eerste terecht moeten kunnen in hun buurt. Anderzijds moeten bezoekers van de stad (toeristen) zoveel mogelijk gestimuleerd worden om hun auto aan de rand van de stad (in de buurt van de A10) te parkeren. Zij kunnen vervolgens met het openbaar vervoer naar de binnenstad komen.

Om problemen rond parkeren (hoge tarieven, wachtlijsten voor vergunningen) te verhelpen of te voorkomen zou het goed zijn om het autobezit tegen te gaan. Het huidige college (PvdA en GroenLinks) is het echter eens met de invoering van de kilometerheffing. Deze heffing zorgt ervoor dat de aanschaf en het bezit van een auto minder kost. Dit zal leiden tot veel meer autobezit, ook in Amsterdam. De SP is tegen de invoering van de kilometerheffing op deze manier waardoor de parkeerdruk niet zal toenemen vanwege deze maatregel.

Parkeervergunningen
De afgelopen tijd is het betaald parkeren in Amsterdam uitgebreid. In Nieuw-West, op IJburg en in Noord is er op bepaalde locaties betaald parkeren ingevoerd. Dit waren geen plaatsen waar sprake was van serieuze parkeerdruk. Het motief voor het invoeren van betaald parkeren in deze delen van de stad lijkt alleen geld te zijn. De SP vindt dat betalen voor parkeren alleen noodzakelijk is als de parkeerdruk te hoog is. Buiten de ring en in Noord is dit nu meestal niet het geval.

De kosten voor een parkeervergunning verschillen enorm per stadsdeel. Als bewoner van Noord bent u 12,00 euro per half jaar kwijt. Als inwoner van stadsdeel Centrum 182,40 euro voor eenzelfde periode. Het parkeren wordt op deze manier gebruikt als bron van inkomsten en is daarmee een verkapte belastingverhoging. De SP vindt dat autobezitters, die vaak geen alternatief hebben, niet gedwongen moeten worden om extra belasting te betalen. Daarom moeten parkeervergunningen tegen de administratieve kostprijs verstrekt worden.

Ook kleine ondernemers hebben fors te lijden onder het parkeerbeleid in de stad. Een loodgieter uit West betaalt heel veel voor een parkeerplek als hij in Centrum een badkamer aan het aanleggen is. En waar andere mensen de tram nemen, kan de loodgieter niet met gereedschap, materiaal en al in het openbaar vervoer stappen. Daarom pleit de SP voor een parkeervergunning voor de hele stad, voor ondernemers die voor het uitoefenen van hun beroep aantoonbaar afhankelijk zijn van hun auto. Hierbij denken wij bijvoorbeeld aan timmer- en loodgietersbedrijfjes.

De parkeerdruk in buurten is niet op elk moment gelijk. Vaak zijn de straten 's avonds en in het weekend vol, terwijl er overdag plaats genoeg is. Deze parkeerruimte kan beter benut worden. Door, bijvoorbeeld, werknemers in het gebied een vergunning te verlenen voor overdag kan beschikbare ruimte efficinter gebruikt worden. Voor ongeveer 50% van het aantal verleende bewonersvergunningen kunnen er bijzondere vergunningen worden uitgegeven voor gebruik overdag.

De SP vindt het belangrijk dat inwoners van Amsterdam op een fatsoenlijke manier bezoek kunnen ontvangen. Onlangs heeft de gemeenteraad ingestemd met een experiment met bezoekerskaarten. Met die bezoekerskaart is het voor inwoners mogelijk om een beperkt aantal keer bezoek gratis of tegen een sterk gereduceerd tarief te laten parkeren. Dit is een goed initiatief en moet, waar mogelijk, uitgebreid worden.

De SP wil:

  • Geen betaald parkeren op plekken waar geen noemenswaardige parkeeroverlast is (vooral buiten de ring A10 en in Noord), waarmee de kosten voor handhaving bespaard worden
  • De kosten voor een parkeervergunning beperken tot de administratieve kostprijs
  • Een parkeervergunning voor de hele stad voor ondernemers die aantoonbaar afhankelijk zijn van hun auto
  • Dubbel gebruik maken van parkeerplaatsen door dagvergunningen uit te geven voor werknemers en andere personen die overdag in de buurt aanwezig zijn
  • Bezoekerskaarten invoeren waarmee bewoners hun bezoek gratis of tegen een sterk gereduceerd tarief kunnen laten parkeren

P+R voor Amsterdammers
Een groot deel van het autoverkeer in de stad veroorzaakt door mensen die zelf in de stad wonen. Dat is logisch en mensen hebben ook het recht om in hun eigen stad de auto te gebruiken. Maar het is zonde dat dit nu vaker dan nodig gebeurt. Nu heb je als Amsterdammer met een auto nauwelijks een keuze. Of je parkeert je auto op een slecht of niet bewaakte locatie aan de rand van de stad, (en/)of je accepteert dat je jarenlang op een parkeervergunning voor de deur wacht. Daarom pleit de SP voor een gratis stadskaart voor het OV, van huis naar parkeerplek, voor Amsterdammers die ervoor kiezen hun parkeervergunning in te ruilen voor een plekje op een P+R (park and ride) -locatie. Bewoners die al jaren op een wachtlijst staan voor een parkeervergunning, kunnen wellicht eerder geholpen worden met een plek op een P+R-locatie. Met goede OV-verbindingen tussen de P+R-locaties en andere delen van de stad hoeft dit zeker niet te leiden tot langere reistijden. De drukke wegen in de stad worden gemeden waardoor reistijden zelf korter kunnen zijn.

De SP wil:

  • Extra P+R-plaatsen voor bewoners
  • Een gratis stadskaart voor het OV voor bewoners die hun parkeervergunning, of hun plekje op een wachtlijst voor een parkeervergunning, opgeven van een parkeerplek op een P+R

P+R voor bezoekers
P+R staat voor park and ride, parkeren en reizen. Het idee achter deze locaties is dat automobilisten die de binnenstad in willen, hier de auto kwijt kunnen en met het openbaar vervoer verder de stad in kunnen. Amsterdam heeft momenteel vijf van deze locaties: Olympisch Stadion, Arena, station Sloterdijk, Zeeburgereiland en Bos en Lommerplein. Op deze locaties kan men voor een relatief laag bedrag - zeker in vergelijking met de parkeertarieven in de binnenstad - de auto kwijt. Daarnaast krijgt men maximaal vijf kaartjes om met het openbaar vervoer naar de binnenstad te reizen en weer terug. Op deze manier hoeven mensen niet met de eigen auto het centrum in en te zoeken naar een schaarse en duurbetaalde parkeerplaats. Ook houden we zo onnodig autoverkeer uit de toch al drukke binnenstad.

De SP wil beter en intensiever gebruik van deze locaties stimuleren. Dit betekent ten eerste dat wij meer autos die van buiten de stad naar Amsterdam komen een plek willen geven op de P+R-terreinen. Dit doen we onder meer door het aantal P+R-locaties uit te breiden. Alle parkeerlocaties rond het Buikslotermeerplein in Noord moeten P+R-locaties worden. Ook gaan we snel onderzoeken waar we aan de oostkant van de stad een grote P+R-locatie kunnen vestigen, misschien te integreren in een geluidswal van de A10 . Het huidige college had er n gepland, maar heeft daar later helaas van afgezien.

Wij willen het beperkte aantal goedkope parkeerplaatsen op de bestaande P+R-locaties verruimen. Nu is het zo dat wanneer alle P+R-plekken bezet zijn er nog wel andere plekken beschikbaar zijn en goedwillende bezoekers van een P+R-locatie alsnog de volle mep betalen en dus niet kunnen profiteren van het voordelige parkeertarief en de openbaar vervoerretours. Dit zorgt voor onnodige onzekerheid en kan ertoe leiden dat mensen alsnog de auto pakken naar de binnenstad. Als dit probleem vaker dan incidenteel optreedt, moet het aantal P+R-plekken worden uitgebreid. Uitbreiding van P+R-plekken is wellicht ook mogelijk door, in het weekend en de avonduren, ongebruikte parkeerplekken (o.a. bij overheidsinstellingen en bedrijven) te benutten voor P+R. Door dit dubbel grondgebruik ga je efficint om met de ruimte.

Alle P+R-locaties moeten 24 uur per dag open zijn, zodat auto's op elk moment van de dag geparkeerd en opgehaald kunnen worden.

De bewegwijzering naar P+R-locaties moet verbeterd worden. Voor lang niet iedereen, zeker niet voor buitenlandse toeristen, is het duidelijk dat een 'transferium' een plek is waar men goedkoop kan parkeren en van waaruit men goedkoop en snel met het ov naar de binnenstad kan reizen.

Vanaf station Bijlmer Arena en station Sloterdijk ben je - met de metro of de trein - redelijk snel in het centrum. Vanaf de andere P+R-locaties kan dat echter nog wel een poosje duren. Om P+R voor bezoekers nog aantrekkelijker te maken, moet er altijd een snelle verbinding met de binnenstad zijn. Hiervoor kunnen bestaande lijnen worden aangepast of aparte (bus)verbindingen gecreerd worden. De SP wil dat de openbaar vervoerretours vanaf de P+R-locaties ook gebruikt kunnen worden in het streekvervoer. Met de streekbus ben je soms sneller en zonder overstappen op de plaats van bestemming dan met het GVB (bijvoorbeeld van P+R Stadionplein naar het Leidseplein). En openbaar vervoerretour voor lle bussen, trams en metros is ook duidelijker voor bezoekers van buiten de stad en buitenlandse toeristen, aan wie het verschil tussen stads- en streekvervoer maar moeilijk uit te leggen is.

Ook zou er eindelijk eens nagedacht moeten worden over manieren om de voordelen van de auto in de binnenstad, overbodig te maken door beter openbaar vervoer. Zo zou men kunnen nadenken over een kluisjesservice in de binnenstad, waar men bijvoorbeeld gekochte kleding in kan opbergen. Deze 'mobiele kluisjes' kunnen met een (elektrisch) busje vervoerd worden naar de gekozen P+R-locatie. Dit voorkomt lange sleeptochten met volle tassen in soms drukke bussen en trams.

De SP wil:

  • Meer P+R-terreinen in Amsterdam en, waar mogelijk, uitbreiding van bestaande P+R-locaties. Deze terreinen kan de gemeente betalen door niet te investeren in dure parkeergarages in het centrum
  • Alle P+R-locaties altijd 24 uur per dag open
  • Betere bewegwijzering naar P+R-locaties
  • OV-verbindingen vanaf P+R-terreinen met andere delen van de stad optimaliseren

  • De retourtjes die worden verstrekt aan gebruikers van P+R-locaties moeten ook te gebruiken zijn in het streekvervoer
  • Een experiment met mobiele kluisjes in de binnenstad waarmee aankopen naar P+R-locaties gereden worden

Met het nieuwe parkeerbeleid, waartoe in deze notitie een aantal voorstellen wordt gedaan, kiest de SP ervoor mensen te verleiden de auto niet voor de deur te zetten, in plaats van mensen de auto uit te pesten. Uiteraard zal dit ook een positieve uitwerking hebben op de luchtkwaliteit in de binnenstad en daarom zijn dit goede investeringen om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren.

Amsterdam, 18 januari 2010

U bent hier