SP in debat over integratie

22 februari 2010

SP in debat over integratie

Kees Hiep, nummer 2 op de SP-lijst voor Amsterdam-West, bezocht de afgelopen weken verschillende locaties voor het voeren van debatten over voornamelijk integratie.

Was de Moskee Bader in Bos en Lommer op 9 februari het decor voor een debat georganiseerd door Amsterdams Marokkaanse Forum (een bundeling van Marokkaanse vrijwilligersorganisaties), op 18 februari was het ouderencentrum Hudsonhof in De Baarsjes aan de beurt voor een discussie over de integratie van migranten in Nederland. Op deze avond gaf een Marokkaanse conferencier een vermakelijk en treffend beeld van de geschiedenis van de 'gastarbeider' in Nederland.

De Ayasofia-moskee aan de Postjesweg sloot de rij op 19 februari, alwaar de discussie zich toespitste op integratie, participatie en assimilatie. Opvallend hier was de afkeer die de aanwezigen hadden van de term 'integratie', die volgens zeggen alleen maar dierbare zaken van de migranten afneemt. 'Participatie' lijkt een passender uitdrukking. De afwezigheid van het CDA bij deze debatten is schrijnend, hulde derhalve aan de ChristenUnie, die alle malen hun gezicht wél lieten zien.