Wéér woningen opgegeven voor hotels

22 februari 2010

Wéér woningen opgegeven voor hotels

"Als we zo door gaan, dan worden uiteindelijk 150 woningen omgezet in hotelkamers". SP-fractievoorzitter Marnix Bruggeman reageerde teleurgesteld omdat het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum opnieuw woningen opgeeft voor hotelkamers. Dit keer in de Haarlemmerstraat, waar drie woningen worden opgeofferd voor 23 kamers voor toeristen. "Er is een enorme schaarste aan woningen en hotelkamers staan regelmatig leeg. Op een woning moeten mensen twaalf jaar wachten, terwijl een toerist direct een kamer kan krijgen", zo betoogde Bruggeman.

Vorig jaar heeft de SP samen met GroenLinks een voorstel aanvaard gekregen om de toename van hotelkamers niet ten koste te laten gaan van woningen. Tijdens de afgelopen deelraadsvergadering van Centrum werd duidelijk dat GroenLinks zich niet aan het eigen voorstel hield en bereid was woningen in te ruilen voor hotelkamers. Raadslid Coumou van GroenLinks noemde als reden om het hotel toe te staan dat de betreffende woningen verwaarloosd zijn en al jaren gebruikt zijn als opslagruimte. "Maar", reageerde Bruggeman: "zo wordt verkrotting en illegaal gebruik van woningen beloond."

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum heeft afgelopen week ook toestemming heeft gegeven voor uitbreiding van Hotel Allure in de Sarphatistraat met 19 kamers (ten koste van minstens drie woningen) en van The Bridge Hotel op de hoek Amstel Nieuwe Prinsengracht met vier kamers (ten koste van zeker twee woningen). Alleen de fracties van de SP en Amsterdam Anders/de Groenen verzetten zich tegen het verlies van deze woningen. Volgens de verkiezingsprogramma's van PvdA en GroenLinks moet er alles aan gedaan worden om de woningvoorraad te behouden maar tijdens het debat werd duidelijk dat dit alleen een papieren belofte is als het op daden aankomt.