Incidenten in de metro
Incidenten in de metro
Incidenten in de metro
Schriftelijke vragen van Reminbe Alberts over de incidenten in de metro op 20 februari.
Amsterdam, 22 februari 2010.
Inleiding
Op zaterdag 20 februari 2010 was sprake van twee incidenten in de metrotunnel. Ten eerste brand/rookontwikkeling bij het Centraal Station. Ten tweede een aanrijding op station Wibautstraat.
Vragen
1. Klopt het dat op het station Wibautstraat al 20 minuten een metrotrein stilstond?
2. Als dit het geval is, waarom rijdt er dan met een frequentie van drie metrotreinen per tien minuten per richting in de tunnel dan pas na 20 minuten een metrotrein de tunnel in? Waar zijn de voorgaande vijf metrotreinen gebleven?
3. Hoe is in het geval van een stilstaande metrotrein op een station de communicatie geregeld van de verkeersleiding van het GVB met de bestuurders van de overige metros?
4. Waar staat het sein op basis waarvan bepaald wordt of een metrotrein het station Wibautstraat mag inrijden?
5. Kunt u uitleggen of dit in lijn is met het save haven-principe?
6. Werkt het rook/warmteafvoersysteem op het juiste tempo of was hier sprake van vertraging, zodat te veel rook op het Centraal Station bleef hangen?
7. Kan rook/warmte op een snellere manier worden afgevoerd?
8. Tot welke plaats was sprake van teveel rookontwikkeling? Was dit alleen op het Centraal Station of was er ook sprake van te veel rook in de tunnel en/of op de stations Nieuwmarkt, Waterlooplein en Weesperplein?
9. Hebben op de stations Nieuwmarkt, Waterlooplein en Weesperplein ook metrotreinen stilgestaan, zoals op station Wibautstraat? Zo ja, op welke stations?
Remine Alberts.