Vingerafdrukken
Vingerafdrukken
Vingerafdrukken
Schriftelijke vragen van Remine Alberts over het afstaan van vingerafdrukken ter verkrijging van een paspoort of identiteitskaart.
Inleiding
Sinds 21 september 2009 moet ieder die een paspoort of identiteitskaart aanvraagt vier vingerafdrukken afstaan. Deze komen in een centrale databank waar alle gegevens van Nederlandse reisdocumenten zijn opgeslagen. De gegevens zijn 24 uur per dag en zeven dagen per week opvraagbaar.
Vragen
1. Zijn de inwoners van Amsterdam ervan op de hoogte gesteld dat er een wettelijke verplichting is tot het afgeven van vingerafdrukken die op 21 september 2009 is ingegaan?
2. Zijn de inwoners tevens op de hoogte dat de vingerafdrukken worden opgeslagen en door allerlei instanties kunnen worden geraadpleegd? Zo nee, bent u bereid de inwoners uitgebreid te informeren voor welke doeleinden deze gegevens worden opgeslagen?
3. Wat is de informatie die de gemeente Amsterdam geeft aan bewoners wanneer deze geen vingerafdrukken willen afgeven?
4. Is het dan nog mogelijk om een paspoort of identiteitsbewijs te verkrijgen?
5. Wat zijn de wettelijke mogelijkheden om tegen het afgeven van vingerafdrukken in beroep te gaan?
6. Hoe veilig is het systeem waarin de gegevens met betrekking tot de vingerafdrukken in worden opgeslagen?
7. Maakt de gemeente Amsterdam gebruik van een eigen of van een centraal opslagsysteem?
8. Hoe gaat de gemeente om met identiteitsfraude en hoe worden slachtoffers van identiteitsfraude door de gemeente Amsterdam bijgestaan?
Remine Alberts.
Beantwoording door burgemeester en wethouders.
Antwoord vragen 1 en 2:
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft in de zomer van 2009 in heel Nederland huis aan huis de brochure 'Nieuw reisdocument nodig' verspreid. In de brochure wordt er op gewezen dat bij het aanvragen van een nieuw reisdocument vingerafdrukken worden opgenomen.
Op het digitale loket van Amsterdam, Amsterdam heeft Antwoord/Loket Amsterdam, staat informatie over het aanvragen van een paspoort (trefwoord: paspoort). Hierbij wordt informatie gegeven over de vingerafdrukken die worden afgenomen en opgeslagen. Er is een link met een website van de Rijksoverheid , Hier wordt informatie gegeven over aspecten van het opnemen van vingerafdrukken in het reisdocument, de opslag, de inzage en de beveiliging.
Antwoord vragen 3, 4 en 5:
Op de onder 2 genoemde links staat ook vermeld wat er gebeurt als een burger geen vingerafdrukken wil laten opnemen. Hij krijgt dan geen identiteitskaart of paspoort. De formele procedure is dat indien de burger zijn vingerafdrukken niet laat opnemen, de aanvraag voor een reisdocument niet compleet is. Als gevolg van de niet complete aanvraag, kan niet anders besloten worden dan de aanvraag niet in behandeling te nemen. Tegen het besluit van de Burgemeester om de aanvraag niet in behandeling te nemen, staan bezwaar en beroep open op grond van de Algemene wet bestuursrecht.
In Amsterdam moet de burger dan een bezwaarschrift indienen, gericht aan de Burgemeester, per adres Dienst Persoons- en Geo-informatie, t.a.v. de bezwaarschriftencommissie Burgerzaken.
De burger wordt uitgenodigd te worden gehoord door de ambtelijke bezwaarschriftencommissie Burgerzaken. Deze commissie brengt advies uit aan de Burgemeester. Tegen diens besluit staat beroep open op de bestuursrechter.
Antwoord vragen 6 en 7:
Vanaf 21 september 2009 worden de vingerafdrukken, naast al eerder bestaande biometrische gegevens als foto en handtekening, in de decentrale reisdocumentenadministraties opgenomen. Dit zijn de zogeheten RAAS-stations, die het Rijk aan alle gemeentes heeft geleverd. Deze zijn aanwezig bij alle stadsdelen aanwezig. Om redenen van beveiliging worden de gegevens versleuteld opgeslagen. Na elf jaar vindt vernietiging plaats.
In de toekomst komt er een nieuwe centrale reisdocumentenadministratie. Hierin zullen de gegevens uit de bestaande registraties worden overgenomen.
Antwoord vraag 8:
Amsterdam hecht grote waarde aan het bestrijden van identiteitsfraude. Hiervoor bestaat het Team Identiteits- en documentfraude (TIF). Dit is een samenwerkingsverband tussen DPG, DWI en Politie Amsterdam-Amstelland. In de afgelopen tien jaar heeft TIF honderden medewerkers van burgerzaken, politie en justitie en andere overheidsorganisaties opgeleid om documentfraude te kunnen herkennen. Daarnaast biedt TIF tweedelijns ondersteuning en advies als er bij de medewerkers van een overheidsdienst concreet vermoeden van identiteitsfraude is ontstaan. Verdachten worden zo aangehouden. De adviezen van TIF zijn van groot belang bij de besluitvorming, ook in bezwaar- en beroepszaken.
In 2009 gaf de gemeente Amsterdam het boekje Ben jij wie je zegt dat je bent? Identiteitsfraude herkennen en voorkomen uit. Op 16 maart 2009 is dit aangeboden aan minister Ter Horst. Hierin wordt aan de hand van een casus geschetst hoe een onschuldige burger het slachtoffer kan worden van identiteitsfraude, en hoe dit uiteindelijk wordt rechtgezet.
In dit boekje is ook aandacht voor het Centraal Meld- en Informatiepunt identiteitsfraude en -fouten (CMI) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het CMI ondersteunt en adviseert burgers die te maken hebben met identiteitsfraude. Identiteitsfraude heeft gevolgen voor de registratie in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Deze fungeert als basisadministratie voor de hele overheid. Als beheerder van de GBA helpt de gemeente de slachtoffers om de GBA-gegevens weer te corrigeren.