Buurt tegen meer horeca in woongebied

13 juni 2010

Buurt tegen meer horeca in woongebied

In grote getale kwamen buurtbewoners dinsdagavond naar de Stopera om stadsdeel Centrum duidelijk te maken dat men geen prijs stelt op nog meer horeca en hotels. Op de hoek van de smalle Staalstraat en nog smallere Groenburgwal worden plannen ontwikkeld voor een besloten club/restaurant en een hotel. De buurt kwam het plan op het spoor doordat een oplettende bewoner in de kleine lettertjes van het stadsdeelnieuws een aanvraag voor een bouwvergunning vond. 330 Mensen ondertekenden een bezwaarschrift dat werd aangeboden aan de stadsdeelraad. SP-fractievoorzitter Nelly Duijndam steunde de actie. "Het gevolg van deze actie van buurtbewoners is dat er met de buurt, het stadsdeel en de initiatiefnemers gepraat gaat worden. Dat is winst."

Het nieuwe dagelijks bestuur heeft de mond vol van participatie en draagvlak en vindt dat 'burgers volwaardige gesprekspartners zijn, die zo vroeg mogelijk betrokken moeten worden bij het ontwikkelen en uitvoeren van plannen'. Volgens Duijndam is dit niet gebeurd. "Het dagelijks bestuur kan nu laten zien dat bewoners mee mogen praten en denken. Er is al een overkill aan horeca in deze hechte woonbuurt, meer kan deze buurt niet aan. Het is duidelijk dat de bewoners het genoeg vinden."