Schriftelijke vragen
Schriftelijke vragen
Schriftelijke vragen Marnixstraat
Schriftelijke vragen aan het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum
van het duo-raadslid Reudler Talsma (SP) en het raadslid Kramer (GroenLinks)
over de verkeersveiligheid in de Marnixstraat na de herinrichting
De herinrichting van de Marnixstraat, met vrijliggende fietspaden, zal naar verwachting leiden tot verbetering van de verkeersveiligheid. De raad heeft met zijn pleidooi voor verdere snelheidsbeperking (max. 30 km/h), fysieke snelheidsremmers en regelmatige snelheidscontroles, aangegeven dat er meer nodig is om de verkeersveiligheid en het welbevinden van de bewoners te verbeteren. Uit het antwoord van wethouder Gerson op de desbetreffende motie van de raad blijkt dat er bezwaren zijn tegen alle drie de voorstellen (brief 29-3-10). Het verzoek van de Wijkraad Jordaan- de Gouden Reael om verkeerslichten te plaatsten heeft evenmin de instemming van de wethouder, resp. van B&W (brief 22-4-10). De voorstellen zijn zorgvuldig bestudeerd en de afwijzing uitgebreid gemotiveerd, waarvoor dank aan de wethouder. Graag leggen wij naar aanleiding daarvan nog enkele vragen aan u voor:
1. Deelt het DB de mening van Wethouder Gerson dat het plaatsen van verkeerslichten niet zal leiden tot een veiliger verkeerssituatie?
2. Onderschrijft het DB het oordeel van de wethouder dat 30 km/h in de Marnixstraat niet mogelijk en niet wenselijk is vanwege de gekozen straatinrichting en de effecten op de snelheid van het busverkeer? Sluit het DB uit dat bij handhaving van de nieuwe inrichting de combinatie van 30km, fysieke snelheidsremmers en snelheidscontroles zou kunnen bijdragen aan verbetering van de verkeersveiligheid? Is het DB bekend met doorgaande (bus)routes op vergelijkbare tracs waar over een beperkt deel van het traject wel een snelheidsmaximum van 30 km geldt?
3. Is het DB met ons van mening dat het kennelijk niet voorhanden zijn van effectieve snelheidsremmers onbevredigend is en dat de inzet van stad en stadsdeel gericht zou moeten zijn op het (laten) bedenken van alternatieve, creatieve maatregelen die wel een snelheidsremmend effect hebben op het autoverkeer?
4. Door de huidige werkzaamheden op de Marnixstraat, zal veel autoverkeer een alternatieve route kiezen, via de Stadhouderskade (hoofdnet auto!). Heeft het DB al nagedacht over mogelijkheden om ervoor te zorgen, c.q. te stimuleren, dat het doorgaande verkeer, na de herinrichting, de Stadhouderskade blijft gebruiken, i.p.v. de Marnixstraat? Zo nee, is het DB bereid daar alsnog over na te denken en voorstellen voor te doen? Niet alleen de verkeersveiligheid maar ook het verblijfsklimaat van de intensief bewoonde Marnixstraat is daar mee gediend.
5. Deelt het DB onze mening dat, met een reeks ernstige verkeersongelukken in het geheugen, het voor bewoners en gebruikers van de Marnixstraat van groot belang is dat, zo lang de maximumsnelheid 50 km blijft en na herinrichting geen duidelijke snelheidsreductie optreedt, effectieve handhaving vereist is? En dat daarvoor niet gewacht hoeft te worden op het aangekondigde onderzoek van de Werkgroep Blackspots Amsterdam? Is het DB bereid om, na herinrichting van de Marnixstraat, meerdere keren per jaar gerichte snelheidscontroles te (doen) houden in de Marnixstraat?
De (duo)raadsleden,
Femke Reudler Talsma (SP)
Fred Kramer (GroenLinks)