Meer klachten ongewenst verhuurgedrag Centrum

26 augustus 2010

Meer klachten ongewenst verhuurgedrag Centrum

Kwamen er in 2008 nog 75 klachten over verhuurders in het centrum binnen; in 2009 is het aantal gestegen naar 120. Dit is een stijging van 60 procent in Centrum, terwijl in de hele stad de klachten 15 procent toenamen. De SP vindt dat er nog steeds te weinig wordt opgetreden tegen foute verhuurders, en dat er te weinig sancties zijn. Hierdoor komen veel verhuurders ermee weg om huurders een woning uit te treiteren.

De vastgoedmarkt verhardt zich, er is ook erg veel geld mee te verdienen. De SP-fractie in Centrum maakt zich al jaren druk om pesterijen van verhuurders en schreef daar diverse notities over. De laatste twee gingen over de gedragscode bij splitsen waar het stadsdeel zich niets van aantrok en het toepassen van trucs om woningen boven de huurgrens te tillen.

Fractievoorzitter Nelly Duijndam is het zat: "Het gaat maar door. De klachten gaan over intimidatie, extreme huurverhoging (ook bij woningcorporaties), illegale pensions, hotels, short-stay en bemiddelingsbureaus, die veel te veel huur vragen. Huurders houden de voortdurende druk vaak niet vol en kiezen er dan voor om weg te gaan of de hoge huur maar te betalen, hoewel ze weten dat ze in hun recht staan. Zij voelen zich vaak niet gesteund door politie en overheid." Duijndam bevroeg het dagelijks bestuur over de toename van klachten.

Het Meldpunt signaleert de klachten en geeft beleidssignalen af aan de gemeente en stadsdelen. Ook werkt het meldpunt nauw samen met de Wijksteunpunten Wonen, die de huurders bij kunnen staan.