h

Schriftelijke vragen

24 augustus 2010

Schriftelijke vragen

Toename ongewenst verhuurgedrag

De rapportage 2009 van het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag laat voor het centrum een toename van het aantal meldingen zien van 60 % (van 75 in 2008 naar 120 in 2009). Voor de hele stad is de toename 15 % (van 541 in 2008 naar 619 in 2009).
Tot de top drie van de klachten in het centrum behoren:
- intimidatie / druk / fatsoen (30)
- extreme huurprijs / huurverhoging (20)
- overtreding verordeningen, regels (19)

Verder zien we bij de meldingen van extreme huurprijs / huurverhogingen dat er vaker corporaties betrokken zijn dan voorheen en dat van de 28 klachten over bemiddelingsbureaus er 10 uit het centrum komen.
Stond Centrum in 2008 nog op een derde plaats, in 2009 loopt Centrum met stip voorop met het aantal klachten in Amsterdam.
Het is verheugend te zien dat in het centrum slechts 1 klacht binnenkwam over ernstig en voordurend gebrek tegen bijvoorbeeld 12 in het Westerpark. Tevens is het positieve van de stijging van de klachten dat de bestaande problemen door het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag beter in kaart worden gebracht n aangepakt kunnen worden.
Daarom is het schrijnend te vernemen dat het opheffen van het Meldpunt tot de bezuinigingsvoorstellen van de gemeente behoort.

Zoals bekend zal zijn behoort tot de kerntaken van het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag onder andere het afgeven van beleidssignalen. Zo zijn zowel in 2008 als in 2009 aan het Cordinatie Team Wallen van stadsdeel Centrum, signalen afgegeven over mogelijk verdachte activiteiten van bepaalde verhuurders. Bovendien zijn de stadsdelen genformeerd over activiteiten van bepaalde huiseigenaren die bij hen in de buurt actief zijn. Dit betreft bijvoorbeeld pensions, hotels, short-stay zonder vergunning, sloop of bouw zonder benodigde vergunningen of intimidatie van huurders.

Naar aanleiding hiervan wil de SP de volgende vragen voorleggen aan het dagelijks bestuur:

1. Heeft het dagelijks bestuur een verklaring voor de enorme toename van meldingen van ongewenst verhuurgedrag in het centrum?
2. Kan het dagelijks bestuur aangeven welke acties gevolgd zijn op de signalen van het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag van 2008 n 2009?
3. Voor zover wij weten heeft stadsdeel centrum goede connecties met de corporaties. Welke acties onderneemt het dagelijks bestuur om de extreme huurverhogingen bij de corporaties tegen te gaan?
4. Volgens art 10 lid 1 en lid 2 van de Verordening op de woning- en kamerbemiddelingsbureaus mag een bemiddelaar niet bemiddelen in woonruimte boven de maximaal redelijke huurprijs die een woning volgens de puntentelling (WWS) zou mogen doen. Een aantal bemiddelingsbureaus omzeilt deze regel door naast de kale huur een exorbitant hoog (voorshot)bedrag servicekosten te vragen. Is het dagelijks bestuur bereid aan te dringen op aanpassing van de Verordening op de woning- en kamerbemiddelingsbureaus.
5. Het dagelijks bestuur heeft al toegezegd dat er streng toegezien zal worden op naleving van de gedragscode en op het toepassen van trucs om een sociale woning in de vrije sector te krijgen. Wat gaat het dagelijks bestuur nog meer doen om te zorgen dat het aantal meldingen van ongewenst verhuurgedrag in 2010 drastisch verminderd zal zijn?
6. Is het dagelijks bestuur het met de SP eens dat het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag onmisbaar om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan en tevens voldoende sociale huurwoningen te behouden en is het dagelijks bestuur daarom bereid om alles te doen wat in het vermogen ligt om te zorgen dat het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag zal blijven bestaan?

U bent hier