Overlast in Rode Kruisbuurt moet worden aangepakt

26 september 2010

Overlast in Rode Kruisbuurt moet worden aangepakt

De parkeeroverlast in de Rode Kruisstraat is doordeweeks niet te harden. Forenzen die de bus pakken op de Waddenweg, personeel van een basisschool, leraren en leerlingen van het ROC; iedereen denkt zijn auto wel kwijt te kunnen in de straat. De bewoners worden er gek van, zo vertelden zij buurtende SP'ers zaterdag: "Het stadsdeel vergeet ons steeds."

De SP bezocht de vier weekenden van september de buurten rondom Buikslotermeerplein - waar betaald parkeren is ingevoerd - om te achterhalen of er sprake is van olievlekwerking. In de Rode Kruisstraat, de straat die het verst afgelegen is van Buikslotermeerplein, blijkt dat ten dele het geval. Het is niet zo dat winkelend publiek op zaterdag hier zijn auto parkeert om naar het winkelcentrum te gaan, die afstand is te groot. Maar op werkdagen zijn er wel tientallen mensen die hier gratis hun auto parkeren om de bus naar het centrum te pakken. "En dat deden ze vroeger dus op Buikslotermeerplein of in het Plan van Gool, toen daar nog geen betaald parkeren was ingevoerd", zegt een bewoner.

Maar bewoners ondervinden veel meer last van het ROC aan de overkant van de straat. Op deze school zitten relatief veel oudere leerlingen, die vaak met de auto komen. Vooral door die auto's loopt de parkeerdruk heel erg op in de buurt. En de overlast van het ROC beperkt zich niet tot auto's. Bewoners klagen over vervuiling en bedreiging door de jongeren. "Ze blowen, ze gooien overal rommel neer, ze hebben zelfs seks in de gangen bij onze huizen. En de school houdt ze zelf nauwelijks in de hand, dus wat kunnen wij?", aldus een bewoner. Het stadsdeel mag wel wat meer doen voor de buurt is de algemene indruk. Naast het parkeerprobleem, mag ook de bestrating wel eens worden aangepakt.

SP-fractievoorzitter Daniël Peters: "Ik ben blij dat we hier geweest zijn. Dit is een buurt waar mensen elkaar nog kennen en aanspreken, maar die door externe factoren achteruitgaat. Die tendens moeten we stoppen. Wij gaan met een lijstje wensen naar de wethouder. Hier is werk aan de winkel."

De bevindingen van de SP over de effecten van betaald parkeren op Buikslotermeerplein op omliggende buurten verschijnen binnenkort op deze website.