Grote zorgen over voortgang coalitieonderhandelingen

26 oktober 2010

Grote zorgen over voortgang coalitieonderhandelingen

De oppositiepartijen SP, VVD en Mrbelangen in Amsterdam Oost hebben met een gezamenlijke open brief aan de fracties van Groenlinks en D66 en de resterende leden van het dagelijks bestuur hun zorgen geuit over de trage voortgang van de coalitieonderhandelingen. In een aanvullende brief maken zij bezwaar tegen het tegenhouden van publicatie van een verslag van de deelraadsvergadering op de website en in de stadsdeelkrant.

Het is inmiddels alweer drie weken geleden dat de PvdA uit de coalitie stapte, maar er zijn door de overgebleven coalitiepartijen Groenlinks en D66 nog steeds geen concrete stappen gezet om tot een nieuwe meerderheidscoalitie te komen. De oppositiepartijen vragen om leiderschap en een groter gevoel voor urgentie. Indien Groenlinks en D66 niet vr het eind van deze week met een concrete agenda komen voor de voortgang van het coalitieonderhandelingsproces, zal de SP samen met VVD en Mrbelangen een extra raadsvergadering aanvragen. Tijdens dit spoeddebat zal de oppositie concrete voorstellen doen om zo spoedig mogelijk te komen tot een nieuw dagelijks bestuur, dat kan rekenen op een meerderheid in de deelraad.

In een aanvullende open brief beklagen de oppositiepartijen zich erover dat publicatie van een verslag van de deelraadsvergadering is tegengehouden op verzoek van de (voormalige) coalitiepartners. De SP vindt dat openheid over de gebeurtenissen rond MuzyQ en de effecten daarvan op het bestuur in Oost essentieel is.