Snijden in eigen vlees is voorwaarde voor terugkeer PvdA

3 november 2010

Snijden in eigen vlees is voorwaarde voor terugkeer PvdA

Alweer meer dan een week komen er geen berichten vanuit GroenLinks, D66 en de PvdA in Amsterdam Oost. Er wordt druk onderhandeld. De SP denkt dat de onderhandelaars snel met een resultaat zullen komen en noemt daarom nu haar voorwaarde waaronder de PvdA wat haar betreft kan terugkeren in het bestuur. PvdA heeft opzichtelijk geblunderd, waarvoor deze partij moet boeten (en niet zozeer de inwoners). Door een wethouderspost in te leveren geeft PvdA aan de schuld te erkennen en wordt voorkomen dat de rekening van de PvdA-blunder vol bij de inwoners komt te liggen.

SP-fractievoorzitter Meta Meijer: "De PvdA heeft grote fouten gemaakt die Oost nog miljoenen zal kosten. Het zou de PvdA dan ook sieren als ze daarvoor verantwoordelijkheid neemt. Niet door uit het bestuur te stappen en enkele weken later weer terug te keren, maar door te snijden in eigen vlees. Bijvoorbeeld door een wethouder minder te leveren en dus een flinke bezuiniging te bewerkstelligen."

Al bij de presentatie van het college-akkoord werd duidelijk gemaakt dat de broekriem flink moet worden aangehaald. De SP stelde voor met minder bestuurders te werken, maar dit voorstel werd niet gesteund. "Nu MuzyQ pakweg 15 miljoen meer gaat kosten dan we dachten, moeten we ook meer gaan bezuinigen. Het is niet kies daar de bewoners alleen voor op te laten draaien. De schuldige mag hiervoor het boetekleed aantrekken. Daarom stelt de SP een versobering in het bestuur als voorwaarde om berhaupt voor een terugkeer van de PvdA te kunnen stemmen, nog los van een mogelijke kandidaat."