Eigen Haard laat bewoners in de steek

20 december 2010

Eigen Haard laat bewoners in de steek

"Woningcorporatie Eigen Haard laat bewoners van de Indische buurt letterlijk in de kou staan door reparaties aan huizen niet uit te voeren. Het verbreekt daarmee gemaakte beloftes. De SP houdt opnieuw een debat in de raad." Dit zegt SP-deelraadslid Tiers Bakker na een nieuw buurtonderzoek van de SP aan de Sumatrastraat en de Ombilinstraat. Bakker: "We zijn opnieuw bij tientallen huizen langsgegaan. De voorbeelden van verkrotting zijn legio. En bewoner liet een vloer zien, die volledig was doorgezakt. Tocht bij de ramen, lekkage, muurtjes die bewegen als je ertegen aan drukt, grote scheuren in de muur, afbladderende verf, schimmel, vochtgeur. Dit kan zo niet doorgaan. Eigen Haard wil deze woningen slopen of renoveren voor de verkoop. Intussen zijn de huidige bewoners de klos. Ook deze mensen verdienen een normaal en veilig huis."

Bij een eerder buurtbezoek constateerde de SP al dat veel huizen onleefbaar werden. Ook veel bewoners meldden zich met klachten. De SP hield daarom in november een spoeddebat in de raad. Eigen Haard beloofde toen dat noodzakelijke reparaties zouden worden uitgevoerd. Bakker: "We gingen opnieuw langs bij de mensen om te kijken of dat ook gebeurt. Dat is niet het geval. Bij slechts een paar huizen zijn de grootste mankementen verholpen. Bij veel huizen blijft de toestand om te huilen."

Daarbij worden bewoners in onzekerheid gelaten of zij in de buurt kunnen blijven wonen. Bakker: "Veel van die mensen willen in die buurt blijven. Ze werken daar, brengen hun kinderen naar school en hebben daar hun sociale leven. Eigen Haard zal deze mensen snel zekerheid moeten bieden. Daar zullen we ook om vragen tijdens het debat."