Geen bezuinigingen op welzijn én een stadsdeelvoorzittersnorm

2 december 2010

Geen bezuinigingen op welzijn én een stadsdeelvoorzittersnorm

SP-fractievoorzitter Nelly Duijndam kijkt tevreden terug op de behandeling van de begroting die gisteravond plaats vond. In de begroting van stadsdeel Centrum voor 2011 was geen geld gereserveerd voor mantelzorg en diversiteit; de wijkcentra kregen minder en een deel het tienerwerk zou verdwijnen. Duijndam: "Het is ons gelukt om vanuit de oppositie de welzijnsactiviteiten op hetzelfde niveau te houden, alle activiteiten die in 2010 plaats vinden zullen in 2011 voortgezet worden."

Het SP-voorstel om een stadsdeelvoorzittersnorm in te stellen kreeg ook bijval in de raad. Hiermee wordt er geen subsidiegeld meer verspild aan exorbitant hoge salarissen van bestuurders van maatschappelijke organisaties.

Verder komt er dankzij de SP een onderzoek naar leegstand van woningen en gebouwen en een subsidieregeling voor behoud en herstel van monumenten. De voorstellen van de SP op het gebied van milieu kregen ook een meerderheid. Voortaan worden in Centrum de duurzaamste straatmaterialen gebruikt, en wordt waterverspilling bij de waterhappers tegengegaan.

Voor een kleine twee miljoen euro deed de SP-fractie voorstellen waarmee bezuinigd kan worden: minder aparte loketten voor de bewoners, minder sparen voor grote projecten, minder externe inhuur en meer bezuinigingen van raadsleden en dagelijks bestuur. De andere partijen zagen niets in deze bezuinigingsvoorstellen. Duijndam: "Blijkbaar willen zij alleen maar uitgeven."