Mondelinge vragen

22 december 2010

Mondelinge vragen

Mondelinge vragen segregatie in het basisonderwijs

Vorige week is er een onderzoek gepubliceerd van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling. Het onderzoek betreft 4 basisscholen: Het Wespennest, de Buikslotermeerschool, de Capelleschool en Elzenhagen. Ik citeer uit de conclusies:
Uit de resultaten van het onderzoek komt naar voren dat hoger- en lageropgeleiden gescheiden van elkaar leven. Hoewel het basisonderwijs een potentile ontmoetingskans vormt voor hoger- en lageropgeleiden, is het onderwijs in Amsterdam-Noord gesegregeerd voor hoger- en lageropgeleiden. Segregatie in deze regio gaat niet alleen over etniciteit en cultuur. Integendeel, de segregatie heeft hoofdzakelijk te maken met klassenverschillen tussen hoger- en lageropgeleiden.

Stedelijk wordt segregatie vaak benoemd door aan te geven of er sprake is van te witte en/of te zwarte scholen. Bij de behandeling van de indicatoren bij de begroting hebben we het er al over gehad dat deze criteria minder relevant zijn in Noord. Eerder genoemd onderzoek maakt duidelijk dat dit klopt en dat er in Noord sprake is van een ernstige vorm van segregatie.
De SP heeft daarom de volgende vragen:

1. Was deze mate van segregatie op basis van sociale klasse bekend bij de wethouder?

2. Wat vindt u van de uitkomsten van het onderzoek?

3. Ziet u mogelijkheden om, in samenwerking met de schoolbesturen, deze segregatie aan te pakken? Zo ja, hoe dan?

4. Weet u of het onderzoeksgebied uniek is of weet u dat deze vorm van segregatie meer voorkomt in ons stadsdeel. Zo nee, bent u bereid dit gaan onderzoeken?

Erna Berends
SP-fractie