Overschot fractiebudget naar eenzaamheidsbestrijding

7 december 2010

Overschot fractiebudget naar eenzaamheidsbestrijding

Het geld dat de SP-fractie in Centrum de afgelopen vier jaar heeft bespaard op de fractievergoeding wordt gebruikt om eenzaamheid in het stadsdeel te bestrijden. En op de elf mensen heeft ernstige last van eenzaamheid. Een groot probleem daarbij is dat er een taboe op rust en dat organisaties niet van elkaar weten wat er op het gebied van eenzaamheidsbestrijding gebeurt.

Op verzoek van de SP schreven de wijkcentra het 'Voorstel aanpak eenzaamheidsbestrijding stadsdeel Centrum Amsterdam'. "Een unieke samenwerking waarmee de eenzaamheidsbestrijding in het hele centrum aangepakt kan worden." Fractievoorzitter Nelly Duijndam is blij met dit initiatief omdat eenzaamheid niet alleen isolement betekent, maar ook omdat mensen er letterlijk ziek van kunnen worden.

Begin oktober kondigde de SP-fractie aan ruim 80.000 euro terug te storten in de kas van stadsdeel Centrum. Hoewel het door de SP gespaarde geld in de stadsdeelkas terecht komt, gaf de deelraad afgelopen week groen licht voor besteding van de 80.000 euro aan eenzaamheidsbestrijding.