Groenlinks aan de macht: bewoners, pas op uw boom!

28 januari 2011

Groenlinks aan de macht: bewoners, pas op uw boom!

In 15 jaar tijd groeide een boompje ter hoogte van een Amsterdammertje, geplant door een bewoonster van de Nieuwe Keizersgracht, uit tot een mooie Prunusboom. De boom, die de kleur had van het Amsterdammertje vertakte zich vanaf de grond in een paar scheuten en was vier meter hoog. Was, want vorige week maandag is de boom, zonder enig overleg, door het stadsdeel gekapt. Dit tot verontwaardiging van de SP.

De reden om de boom te kappen was eerst 'illegale aanplant wordt verwijderd', daarna veranderde dat in 'het verkeersbord is niet zichtbaar' en toen 'de doorgang op de stoep wordt belemmerd'. Als illegale aanplant de reden zou zijn, zouden er heel wat bomen in het centrum moeten sneuvelen. De boom is al die jaren goed onderhouden door de bewoners, waardoor het verkeersbord goed zichtbaar bleef en de boom was niet de oorzaak van belemmering, maar de verkeerspaal bepaalde de doorgang.

In de afgelopen deelraadsvergadering confronteerde SP-fractievoorzitter Nelly Duijndam stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren (GroenLinks) met de verdwijning van deze boom. Van Pinxteren betoogde dat het staand beleid is om bomen, waarvan de stam een kleinere diameter heeft dan 10 cm en die op de stoep staan te kappen. Van Pinxteren kon geen verklaring geven waarom deze boom hier 15 jaar lang wl mocht staan. Dat het tegen de kapverordening ingaat, en dat het stadsdeel zich niet aan zijn eigen regels houdt, interesseerde haar niet. Ze wilde ook geen garantie geven dat ander bomen in soortgelijke gevallen mogen blijven staan.

Cynisch genoeg meldt het Stadsdeelnieuws van deze week: 'Het stadsdeel stimuleert meer groen in de binnenstad'. Duijndam: "Van Pinxteren heeft de mond vol van bewonerszelfbeheer, vooral waar het groen betreft en vervolgens gaat ze met een botte bijl door het groen van bewoners heen." De afspraken die de besturende partijen hebben gemaakt staan bol van meer groen en het betrekken van bewoners bij beslissingen. Duijndam: "Ik vraag me af wat die afspraken nog waard zijn."