Verkiezingsbelofte nagekomen: Noord bouwt!

10 januari 2011

Verkiezingsbelofte nagekomen: Noord bouwt!

Terwijl de bouwwerkzaamheden in heel Amsterdam door de crisis stilstaan, gaan in Noord de palen voor twee wijkwinkelcentra en honderden huizen de grond in. Dit tot tevredenheid van de SP die een verkiezingsbelofte nagekomen ziet worden: zo snel mogelijk opbouwen wat de afgelopen jaren gesloopt is. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: "Dit is 'Noord in uitvoering', zoals we het als linkse coalitie bedoeld hebben."

Bij de deelraadsverkiezingen van maart vorig jaar had de SP als speerpunt de grootschalige sloop van sociale huur te stoppen en te zorgen dat de gesloopte buurten zo snel mogelijk herbouwd zouden worden. Peters: "Toen we de kans kregen bestuursverantwoordelijkheid te nemen hebben we dat ook direct op tafel gelegd. De leefbaarheid in de sloopbuurten De Banne en Nieuwendam-Noord was hard achteruitgegaan door de sloop. Grote omheinde zandvlaktes waar niets gebeurde en weinig sociale cohesie meer omdat zo veel buurtbewoners waren vertrokken. En misschien wel het ergste: geen onderhoud meer aan wegen en te vervangen winkelcentra, want er zou immers worden gebouwd. Het was duidelijk dat alles op alles moest worden gezet om die bouw op gang te krijgen."

Dat is duidelijk gelukt. Er is een begin gemaakt met de bouw van het winkelcentrum Waterlandplein met honderden woningen, een gezondheidscentrum en een nieuwe bibliotheek. En ook in De Banne is de eerste paal voor het nieuwe winkelcentrum geslagen en zijn de eerste woningen in aanbouw genomen, net als op het Marjoleinterrein. "Maar dat betekent niet dat we er al zijn", aldus Peters. "Ten eerste is er met alleen nieuwe huizen nog geen sociale cohesie in een buurt, dus daar moeten we de komende jaren nog veel in investeren. Daarnaast zijn er ook in Noord nog tal van buurten waar projecten stilliggen, zoals De Bongerd. Daar ligt al jaren een kleine pluk huizen op een grote zandvlakte met nauwelijks voorzieningen. Voor dit soort situaties moeten we ook snel creatieve oplossingen vinden, bijvoorbeeld met een tijdelijke inrichting van dergelijke vlaktes."