h

Taxihufters

16 februari 2011

Taxihufters

Taxihufters

Schriftelijke vragen van Remine Alberts over de aanpak van taxihufters.

Amsterdam, 5 januari 2011.

Inleiding.

Opnieuw is de taxiwereld in het nieuws gekomen. Opnieuw gaat het over onbeschofte, dure of weigerende chauffeurs. De nacht van oud en nieuw was een nieuw dieptepunt, maar ook tijdens de sneeuwperiode deden zich uiterst vervelende voorvallen voor. Opmerkelijk is de houding van de gemeente. "We kunnen helaas niet zoveel", was de reactie van een woordvoerdster.

Vragen.

1. Veel van het wangedrag lijkt zich voor te doen op momenten dat de toezichthouders van de gemeente afwezig zijn. Kan het college aangeven wanneer toezichthouders aanwezig zijn? En kan het college aangeven of er een verband is tussen de aanwezigheid van toezichthouders en de misdragingen van taxichauffeurs?

2. Volgens informatie van de fractie van de SP komen er veel meldingen binnen dat taxichauffeurs meer dan de gestelde maximumprijs in rekening brengen. Op zich is het al belachelijk dat in Amsterdam de maximumprijs de nieuwe minimumprijs is geworden. Hoe denkt het college te kunnen voorkomen dat bij een eerstvolgend groot evenement, waarschijnlijk zal dat koninginnedag zijn, wanneer de vraag groot zal zijn, opnieuw prijzen boven het maximum gevraagd zullen gaan worden? Behoort actieve controle door gemeentelijke dan wel Rijksinspectie tot de mogelijkheden? Kan het college het antwoord toelichten?

3. Deelt het college de mening dat actieve controle, ook zonder de nog in te voeren Taxiwet, het aantal kwaadwillende taxichauffeurs zal terugdringen?

4. Heeft het college al overwogen om op andere manieren de wantoestanden aan te pakken dan met toezichthouders op gezette tijden op standplaatsen? Zo ja, zit daar de mogelijkheid van de mystery-gast bij? Zo nee, overweegt het college de inzet van dergelijke mystery-gasten? Kan het college het antwoord toelichten?

De antwoorden van burgemeester en wethouders.

Antwoord vraag 1:
Op het Centraal Station staan twee gemeentelijke handhavers (BOA's) elke dag van 16.00 uur tot 02.00 uur. Zij controleren op de voorschriften van de belanghebbendenvergunning (BHV) en op overtredingen van de Parkeerverordening en Wet Mulder. Tussen 08.00 uur en 02.00 uur staat er dagelijks een gastheer, die door de gemeente is ingehuurd bij het beveiligingsbedrijf ISA. Deze gastheer begeleidt klanten naar de taxi van hun keuze. Daarnaast nemen de mensen van het Veiligheidsteam Openbaar Vervoer (VOV) de taxistandplaats mee in hun rondes op het CS.

Op het Leidseplein staan op vrijdag- en zaterdagavond tussen 23.00 uur en 07.00 uur vier toezichthouders. Deze zijn door de gemeente ingehuurd bij ISA. De toezichthouders zorgen voor een vlotte doorstroming door klanten snel te begeleiden naar de taxi en ervoor te zorgen dat de taxis snel wegrijden. Daarnaast is er op deze tijden een door de gemeente ingehuurde verkeersregelaar aan het werk, die de verkeersproblemen aan de staart van de standplaats reguleert. Op piekavonden vertrekken er van het Leidseplein tussen 00.00 uur en 04.00 uur ruim 700 taxi's totaal. De politie die op uitgaansavonden extra op het Leidseplein wordt ingezet is op de achterhand beschikbaar voor de taxistandplaats en treedt op in geval van incidenten.

Op basis van de beschikbare informatie is besloten op genoemde tijden (de drukste uren) extra toezicht en handhaving in te zetten. Het college heeft signalen dat buiten deze toezichturen om incidenten plaatsvinden. Deze signalen geven geen aanleiding 24-uurstoezicht in te voeren. De kosten voor toezicht zouden exorbitant hoog worden. Wel wordt op dit moment onderzocht om binnen de budgettaire mogelijkheden de inzet te veranderen om zo ook met enige regelmaat buiten de bestaande toezichturen toezicht in te zetten.

Naast de gemeentelijke handhavers en het toezicht is ook de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) actief met controles op de taximarkt. In 2010 is een aantal gezamenlijke controleacties opgezet tussen IVW en de politie. Deze samenwerking is door beide partijen positief beoordeeld. De inzet is om ook in 2011 met alle handhaafpartners uit het convenant (o.a. gemeente, politie, OM, IVW en Belastingsdienst) gezamenlijke acties te houden.

Antwoord vraag 2:
Op het rekenen van te hoge tarieven wordt op het Centraal Station door de gemeentelijke handhavers toegezien. Buiten deze standplaats hebben de gemeentelijke handhavers geen bevoegdheden. De gemeente werkt met onder andere IVW en de Politie samen in het handhavingsplatform. In de lijn van het handhavingsconvenant zal het College met de handhaafpartners afspraken maken over de inzet bij grote evenementen. Inzet is dan de pakkans voor chauffeurs te vergroten. In combinatie met de forse boetes die voor deze overtredingen worden opgelegd, zal het voor de chauffeurs minder aantrekkelijk zijn de hoge tarieven te hanteren.

Antwoord vraag 3:
Het College is van mening dat handhaving een belangrijke voorwaarde is om kwaadwillende chauffeurs aan te pakken. Door een set van regels en afspraken op het Centraal Station en door inzet van toezicht op het Leidseplein is het aantal bij het College bekende incidenten op het Leidseplein en het Centraal Station afgenomen. Om ook de rijdende taxichauffeur beter aan te pakken worden momenteel in een samenwerking tussen gemeente, politie, OM, IVW en de Belastingsdienst, de meest overlastgevende chauffeurs aangepakt, met als doel hen tot gedragsverandering te dwingen of hen het werk onmogelijk te maken. Een toename van handhavingsinzet (en daarmee van de kosten) op CS en Leidseplein zal echter niet zondermeer leiden tot het verminderen van het aantal kwaadwillende taxichauffeurs in de stad. Een chauffeur die niet meer op CS mag komen, zal immers in de rest van de stad nog wel aan de slag kunnen. Het weigeren van een rit is bijvoorbeeld geen rechtsgrond om een chauffeur de mogelijkheid tot uitoefening van zijn beroep te ontnemen. Met de nieuwe Wet personenvervoer 2000 krijgt de gemeente meer instrumenten in handen om eisen te stellen en regels te handhaven. Dit leidt onder andere tot minder anonimiteit en meer onderlinge controle binnen de taxibranche.

Antwoord vraag 4:
De inzet van mystery-guests is onderdeel van het convenant dat is afgesloten tussen de G4 en de overige handhavingpartners waaronder IVW. Bij de inzet van mystery-guests is actieve ondersteuning/inzet van de politie aan IVW gewenst, vanwege veiligheidsaspecten en overige, niet primaire IVW-toezichttaken. Bij de inzet van mystery-guests is actieve ondersteuning/inzet van de politie door IVW daarom gewenst. In 2011 zal met de handhaafpartners bekeken worden welke creatieve mogelijkheden er zijn. Met de nieuwe wetgeving krijgt de gemeente meer eigen bevoegdheden. De inzet van mystery-guests wordt onderdeel van het nieuwe gemeentelijke taxiplan.

U bent hier