Eerste 'sociale ondernemersprijs' uitgereikt

31 maart 2011

Eerste 'sociale ondernemersprijs' uitgereikt

Mister Green, leverancier van elektrische motorvoertuigen en oplaadpunten, heeft de op initiatief van de SP ingestelde prijs voor de meest maatschappelijk verantwoorde ondernemer van Amsterdam-Noord gewonnen. De prijs is bedoeld als eerbetoon aan bedrijven die proberen naast en met hun commercile activiteiten ook maatschappelijke inzet te tonen en als aanmoediging voor bedrijven die dat nog niet doen.

Naast Mister Green waren ook Smederij Goedhart en het NH Galaxy Hotel genomineerd voor de prijs. De smederij zet vooral in op het enthousiasmeren van meisjes voor techniek en ook voor het leren van een vak aan kansarme jongeren. Het NH Hotel zet zich in voor ondernemers en bewoners in de Van der Pekbuurt, waar het gevestigd, is en heeft ook stageplaatsen. Van de bedrijven waren op de website van het stadsdeel filmpjes te zien en iedereen kon op zijn of haar favoriete ondernemer stemmen. In totaal is er ongeveer 1000 keer gestemd. Het bedrijf met de meeste stemmen werd Mister Green.

SP-fractievoorzitter Daniël Peters is tevreden over de uitreiking van de eerste 'sociale ondernemersprijs', zoals de SP hem eind vorig jaar voorstelde in de deelraad. Er is veel publiciteit rond de prijs geweest, er waren veel inzendingen met kandidaten en er is veel gestemd. Ik hoop dat dit het door ons gewenste effect heeft en meer bedrijven in Noord gaan nadenken over maatschappelijke inzet die zij kunnen leveren bijvoorbeeld in de vorm van stage- of leerwerkplekken. Wat ons betreft wordt er volgend jaar weer een maatschappelijk verantwoord ondernemer onderscheiden. En hopelijk zijn er dan nog veel meer kandidaten.”