h

Notitie bloemetje bij late reactie

5 april 2011

Notitie bloemetje bij late reactie

De SP stelt voor burgers een bloemetje aan te bieden bij te late reactie van het stadsdeel op hun raadsadres.

Inleiding

Het stadsdeel is als bestuursorgaan gehouden zorgvuldig te handelen in de omgang met inwoners, organisaties en bedrijven (hierna kortheidshalve te noemen: bewoners). Besluiten moeten - volgens de Algemene Wet Bestuursrecht - worden genomen na beschouwing van relevante feiten en zorgvuldige afweging van belangen van betrokkenen. Hiervoor heeft het stadsdeel niet onbeperkt de tijd. In het algemeen moeten burgers binnen zes weken een reactie op een vraag, verzoek of bezwaar ontvangen. Voor een raadsadres geldt de termijn van twee maanden.

Raadsadressen

Veel bewoners van Centrum kloppen bij de raad aan om deze op de hoogte te stellen van zaken die volgens hen niet in orde zijn of om zaken die hen aangaan te bepleiten. Dit doen zij middels een raadsadres.
Over het algemeen besteedt de raad het beantwoorden van het raadsadres aan het dagelijks bestuur uit, waarna het antwoord in de betreffende commissie ter kennisneming komt of het conceptantwoord besproken wordt in de commissie. De raad is tenslotte verantwoordelijk voor een juiste afhandeling van het raadsadres. De afspraak is dat bewoners niet langer dan twee maanden hoeven te wachten op een antwoord.

In incidentele gevallen kan het niet halen van een termijn vrkomen. In die gevallen is het netjes en gebruikelijk de betrokken bewoner hiervan schriftelijk in kennis te stellen n aan te geven op welk moment de bewoner het antwoord op het raadsadres wel tegemoet kan zien.

De SP-fractie heeft geconstateerd dat in 2010 veel raadsadressen te laat zijn beantwoord. Van de 47 waren er 19 te laat beantwoord (zie bijlage).
Wij vinden dit niet klantvriendelijk; het komt niet betrokken over en het gaat ten koste van de betrouwbaarheid van de overheid. Omdat de raadsadressen aan de raad zijn gericht, is de raad verantwoordelijk voor een juiste afhandeling.

Oplossing

Als teken van betrokkenheid van het stadsdeel bij de bewoner die op een antwoord op het raadsadres zit te wachten, als geste voor het ongemak dat een langere afdoeningtermijn veroorzaakt n als prikkel voor het stadsdeel om alert te blijven, stelt de SP voor over te gaan tot het uitreiken van een bloemenbon aan bewoners die binnen de afgesproken termijn van twee maanden geen antwoord op hun raadsadres hebben ontvangen.

Op voorstel van de SP is de gemeente Nijmegen inmiddels gestart met een dergelijk systeem.
De SP-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad heeft in 2007 een dergelijk voorstel gedaan om te gaan voldoen aan de juiste afhandelingtermijnen. Dit voorstel is met enthousiasme ontvangen.
Stadsbreed is het staand beleid dat bij te late reacties van gemeente of stadsdeel een attentie aan bewoners gegeven wordt.
Voor zover bekend wordt dit in stadsdeel Centrum niet gedaan.

Wij stellen voor het systeem 'bloemetje voor late reactie' voor de raadsadressen ook in stadsdeel Centrum in te voeren: waar mogelijk nog in 2011, anders met ingang van 1 januari 2012. De kosten voor de bloemenbon zullen worden doorberekend aan de dienst of afdeling die de termijn overschrijdt.

Voorstel

I. Wij stellen de raad voor te besluiten bewoners, die het antwoord op een raadsadres te laat ontvangen een bloemenbon te overhandigen;
II. de afhandeling hiervan in handen te geven van de raadsvoorzitter;
III. de kosten, die ermee gepaard gaan te laten betalen uit het budget van de dienst of afdeling die de termijn heeft overschreden.

N. Duijndam
F. Icke
V. Alexandrova

U bent hier