Eigen Haard belooft beterschap na actie SP en bewoners

29 mei 2011

Eigen Haard belooft beterschap na actie SP en bewoners

Eigen Haard belooft maatregelen te nemen tegen de verkrotting van woningen aan de Zeeburgerdijk. Die belofte deed directeur Chrtien Mommers van Eigen Haard aan huurders en leden van de SP. De huurders willen geen mooie praatjes maar dat er iets gedaan wordt aan het achterstallig onderhoud. Om die eis kracht bij te zetten werden tientallen huurdersbrieven aangeboden.

Eigen Haard organiseert half juni een bewonersavond, waar zij de huurders zal informeren over de toekomst van de woningen. Directeur Chrtien Mommers heeft toegezegd daar aanwezig te zijn en zal dan ook aangeven wat Eigen Haard gaat doen om het achterstallig onderhoud aan te pakken. Hij wilde niet ingaan op de vraag van de SP om intussen de huur te verlagen. "Als Eigen Haard weer niks doet, gaan we door en helpen we de bewoners met het aanvragen van huurverlaging bij de landelijke huurcommissie", zei SP-deelraadslid Tiers Bakker.

De tientallen brieven van de bewoners maken duidelijk hoe groot de problemen zijn. Bakker: "Een groep SP'ers is een paar keer de buurt ingegaan en heeft huis aan huis geholpen met het opstellen van brieven met daarin alle gebreken. Dat zijn er ontzettend veel en niet zomaar. In de winter staan sommige bewoners aan de binnenkant van de ramen ijs weg te krabben. Er is sprake van veel lekkage, schimmel, scheuren en onveilige balcons. De lijst is lang. 'Mijn woning is geen doorzonwoning, maar een doortochtwoning', zei huurder Gerard Bosmeijer. De mensen zijn het zat."

De SP roept alle bewoners aanwezig te zijn tijdens de buurtbijeenkomst in juni. Raadsleden van de SP zullen er ook zijn om de bewoners te ondersteunen.