In actie voor veilige, gezonde en leefbare woningen

16 mei 2011

In actie voor veilige, gezonde en leefbare woningen

De SP Oost ondersteunt huurders van verkrotte woningen aan de Zeeburgerdijk om hun huizen gezond, leefbaar en veilig te maken. Op 14 en 21 mei helpen SP'ers huurders thuis met het invullen van de nodige papieren. Veel huurders kunnen daarna huurverlaging aanvragen. Door gezamenlijk in actie te komen wil de SP de huisbazen onder druk zetten om hun verantwoordelijkheid te nemen.

De SP ontvangt meldingen van slecht onderhouden woningen op de SP-actiewebsite www.stopdeverkrotting.nl. SP-deelraadsleden bezochten de buurt en schrokken van de omvang van het achterstallig onderhoud. SP-deelraadslid Tiers Bakker: "Dat leidt zelfs tot onveilige situaties. Dat is ontoelaatbaar. Iedereen verdient een gezond, veilig en leefbaar huis. Sommige bewoners hebben de problemen wel gemeld bij huisbaas Eigen Haard, maar die doet niets. Huurders betalen wel vaak de 'normale' huur, dat is belachelijk. Tot de problemen zijn opgelost wijzen we huurders hoe ze huurverlaging kunnen krijgen."

Bakker benadrukt dat huurverlaging niet het doel is van de SP: "In de eerste plaats gaat het erom de woningen weer gezond, veilig en leefbaar te maken. Meldingen van de bewoners bij de huisbaas hebben tot nu toe niks geholpen. Daarom moeten we collectief wat doen. De huisbazen zijn gewaarschuwd. Als ze hun verantwoordelijkheid niet nemen, kost dat ze geld."

Bakker waarschuwt dat huurverlaging voor huurders nog niet zeker is: "Een landelijke commissie doet uitspraak. Gezien de slechte staat van woningen is het voor een groot aantal huurders wel zeer kansrijk." Als de actie een succes is zal de de SP de actie uitbreiden naar andere delen van de Indische buurt.