Parkeergarage Singelgracht onnodig

31 mei 2011

Parkeergarage Singelgracht onnodig

De geplande parkeergarage aan de Singelgracht lost een niet-bestaand probleem op. Dat concludeert de SP na eigen onderzoek naar de parkeerdruk in de Frederik Hendrikbuurt. Volgens het dagelijks bestuur van stadsdeel West is de parkeerdruk vooral op zaterdagmiddag het hoogst, maar uit foto's die de SP heeft gemaakt blijkt dat ook dan veel parkeerplekken leeg zijn.

Over de geplande bouw van de Singelgrachtgarage is al tijden veel te doen. De garage moet 800 ondergrondse parkeerplaatsen krijgen en de aanleg zal 60 miljoen euro kosten. Een belangrijk argument van het dagelijks bestuur, eerst in Westerpark en nu in West, was altijd dat de parkeerdruk in de buurt erg hoog zou zijn en dat veel zoekverkeer voorkomen zou kunnen worden met een garage. SP-duoraadslid Geert van Schaik: "Dit blijkt dus onzin te zijn. Zelfs op de drukste momenten is er meer dan genoeg parkeerplek. Het stadsdeel wil lege parkeerplekken vervangen door een lege, maar erg dure, parkeergarage."

De SP vond en vindt dat de Singelgrachtgarage niet gebouwd moet worden. Van Schaik: "Bewoners van de Frederik Hendrikbuurt willen deze garage niet, hij is verkeersonveilig, en vergunningstarieven voor bewoners zullen sterk stijgen om de garage te bekostigen. En nu blijkt ook nog dat het met de parkeerdruk erg meevalt. Tijd om de stekker uit dit plan te trekken!"