SP wil meer tijd voor gesubsidieerde banen

7 september 2011

SP wil meer tijd voor gesubsidieerde banen

Niet alleen de mensen die ontslag boven het hoofd hangt worden zwaar getroffen als de gemeenteraad besluit de gesubsidieerde banen per 1 januari met 40 procent te korten, ook de stadsdelen zullen er de gevolgen van ondervinden. SP-fractievoorzitter Nelly Duijndam pleitte dinsdag in de commissievergadering Welzijn en Onderwijs voor uitstel van de maatregel. "Eerst moet duidelijk zijn om welke mensen en instellingen het gaat en wat de gevolgen zijn van het verdwijnen van gesubsidieerde banen. Ook moeten er oplossingen gevonden worden voor de instellingen en moeten er alternatieven komen voor de mensen die hun baan verliezen", aldus Duijndam.

Om een idee te krijgen over welke functies en instellingen het gaat hield de SP een korte inventarisatieronde. Hoewel de lijst nog lang niet volledig is, telde de SP al zo'n 150 gesubsidieerde banen bij 23 instellingen in Centrum. Ook het stadsdeel zelf heeft 17 gesubsidieerde banen bij de reiniging. Na de oproep van Duijndam, die gesteund werd door het merendeel van de commissie, zegde stadsdeelwethouder Rengelink toe om bij wethouder Van Es aan te dringen op meer tijd om de gevolgen te onderzoeken en tot oplossingen te komen. Ook beloofde Rengelink de gesubsidieerde banen zo snel mogelijk om te zetten in reguliere banen.