Schriftelijke vragen aanbesteding herprofilering St. Antoniesbreestraat

23 mei 2012

Schriftelijke vragen aanbesteding herprofilering St. Antoniesbreestraat

Schriftelijke vragen aan het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum door de raadsleden Icke (SP) en Van Lissum (VVD) over de aanbesteding van de herprofilering van de St. Antoniebreestraat.

Inleiding

Tijdens de behandeling in de commissie Openbare Ruimte op dinsdag 8 mei van de notitie Patroonbestrating in de St. Antoniesbreestraat: een toepasselijke stedenbouwkundige impuls van VVD en SP werd duidelijk dat de bestrating die het dagelijks bestuur altijd voor ogen heeft gehad vorige week is aanbesteed. Hiermee is gebleken dat stadsdeelvoorzitter mevr. Van Pinxteren belangrijke informatie heeft achtergehouden. De stadsdeelvoorzitter en VVD fractievoorzitter Jan-Sebastian van Lissum voerden een gesprek nadat door VVD en SP een motie van wantrouwen (27 maart) jegens de stadsdeelvoorzitter was ingediend. Doel van dit door raadsvoorzitter Alkema genitieerde gesprek was o.a. het revitaliseren van de onderlinge relaties. De motie van wantrouwen was ingediend nadat de stadsdeelvoorzitter weigerde een door de raad aangenomen motie, die de St.Antoniesbreestraat met een patroonbestratingsontwerp zou bestraten, uit te voeren. Zij gaf aan er er geen fluit voor te voelen . Een niet democratische opstelling, omdat de meerderheid van de buurt en de raad het plan wel zagen zitten. Tijdens het gesprek werd duidelijk gemaakt aan mevr. van Pinxteren dat de bovengenoemde notitie ingediend zou gaan worden en met welke strekking. Dit nadat mevr. Van Pinxteren het idee had geopperd het patroonbestratingsontwerp en de volgens haar daarvoor benodigde aanpassing van het HIOR mee te nemen in de evaluatie van het HIOR later dit jaar. De notitie is vervolgens dan ook met dit doel na het gesprek op 24 april ingediend bij de griffier van de deelraad en besproken in de commissievergadering ORenV van 8 mei. Het heeft de VVD en de SP ten zeerste verbaasd dat, terwijl een gesprek gaande is over een positieve uitweg en er in de commissie over gedebatteerd wordt, er al aanbesteed is. De VVD en SP willen duidelijkheid van het dagelijks bestuur over het vergunning- en aanbestedingstraject van het project herprofilering St.Antoniesbreestraat en Jodenbreestraat en over de door het dagelijks bestuur gehanteerde werkwijze en stellen daarom de volgende schriftelijke vragen, waarbij wij bij de vragen om een specifieke datum ook de desbetreffende kopien overlegd zouden krijgen waarop
deze genoemd worden:

1. Wanneer is het herprofileringtraject voor de St. Antoniesbreestraat en dat voor de Jodenbreestraat aanbesteed ?

2. Is hierbij een versnelde procedure toegepast? Zo ja, wat was de oorspronkelijke datum waarop de aanbesteding zou plaatsvinden?

3. Zijn de projecten reeds vergund? Kunt u voor beide projecten apart de huidige status aangeven?

4. Kunt u de bestekken en contracten aan ons toesturen of in laten zien?

5. Kunt u aangeven om welke reden aanpassing van de aanbesteding aan de patroonbestrating onmogelijk zou zijn?

6. Volgens de stadsdeelvoorzitter zou uitstel van de aanbesteding van 1 2 weken 50.000 tot 100.000 euro gaan kosten. Kunt hier een gedetailleerde onderbouwing van geven?

7. Waarom was er sprake van tijdsdruk, rekening houdend met de lange duur van besluitvorming van het project sinds 2000?

8. Zijn de Europese normen voor deze aanbesteding in acht genomen?

9. Wat zouden de verschillen in aanbesteding zijn voor de HIOR-uitvoering en de Patroon-bestrating ?

10. Waarom heeft het dagelijkse bestuur de uitkomst van de bespreking van bovengenoemde notitie in de commissie Openbare Ruimte en Verkeer niet afgewacht teneinde deze mee te kunnen nemen in de afwegingen voor besluit van het uiteindelijk bestratingontwerp voor de St. Antoniesbreestraat?

11. Waarom heeft u niet in een eerder stadium aan de bewoners te kennen gegeven dat u niet akkoord zou gaan met een patroonbestrating?

12. Is het dagelijks bestuur het met de VVD en SP eens dat de wijze van communiceren naar de bewoners en de raad en het doen van een aanbesteding terwijl er nog over een alternatieve bestrating gesproken wordt geen vertrouwen wekt en haaks staat op een open en transparante bestuursstijl?

13. Bent u het ook met ons eens dat er bij de door u gevolgde procedure sprake is van ondemocratische besluitvorming en dat deze daarom laakbaar is?