Alternatieve kadernota: Sociaal uit de crisis

20 juni 2012

Alternatieve kadernota: Sociaal uit de crisis

Inleiding
De gemeente Amsterdam bezuinigt en flink ook. Aan het begin van hun bestuursperiode spraken PvdA, VVD en GroenLinks al af om 208 miljoen te besparen, dit jaar voegen ze daar nog eens 193 miljoen aan bezuinigingen aan toe. Bezuinigingen die natuurlijk niet zonder gevolgen zijn.

De gemeentelijke organisatie krijgt flink wat te verduren. Niet helemaal onterecht na jaren van uitdijen. Er zijn allerlei zaken die efficinter georganiseerd kunnen worden en er kan nog een hoop verspilling tegen gegaan worden. Het is eigenlijk vooral vreemd dat dit niet al veel eerder is ingezet. De SP staat dan ook volledig achter het idee om vooral en in de eerste plaats te bezuinigen op de eigen organisatie. De manier waarop kan volgens ons echter wel socialer. Zo kunnen we de hoger ingeschaalde ambtenaar vragen iets in te leveren zodat de lager ingeschaalde ambtenaren geen koopkracht hoeven te verliezen. De inzet bij de onderhandelingen over de ambtenarensalarissen zou op een 2% loonsverhoging voor de ambtenaren tot en met schaal 8 moeten zijn. Dit kan opgebracht worden door solidariteit te vragen van de hoogst betaalde ambtenaren. Tevens willen we de inhuur van externen zo vel mogelijk beperken zodat ambtenaren hun werk kunnen behouden. Onze alternatieve plannen voor bezuinigingen op ambtenaren hebben wij geformuleerd in Sociaal bezuinigen op eigen organisatie. Daarin ziet u onze voorstellen op dit gebied uitgewerkt.

De koers die dit stadsbestuur verder kiest is niet de onze. Het rechtse Haagse beleid van de afgelopen periode heeft grote gaten geslagen. De crisis is afgewenteld op degenen die er part noch deel aan hebben. Van het 'linkse' Amsterdam zou je verwachten dat ze voor de zwakste inwoners zouden opkomen. Dit valt in de praktijk echter vies tegen. De bestuurders vinden de beeldvorming over de stad en prestige belangrijker dan de inwoners.

Opvangen rijksbezuinigingen
Het Rijk bezuinigt op zorg, onderwijs, werk en wonen. Mensen met een laag inkomen of een uitkering voelen elke lastenverzwaring het hardst. Ze kunnen elke euro gebruiken en geven die ook meteen weer uit. Hun koopkracht holt het snelst achteruit. We kunnen als gemeente toekijken hoe zwaar deze mensen het krijgen, maar we kunnen ook proberen deze groep te helpen. Met de huidige voorstellen kiest dit stadsbestuur om voor een enkel jaar wat van de pijn op te vangen voor de armste Amsterdammers. Maar daarna moeten deze mensen het blijkbaar zelf aar uitzoeken.

Tegelijkertijd kiest dit bestuur er wel voor om de uitstraling van de stad te verbeteren. Niet door hun sociale opstelling en goede zorgen voor de armste en of zieke Amsterdammers, maar door veel geld te reserveren voor de verkoop van het merk Amsterdam. Er wordt in deze stad 4,5 miljoen besteed aan 'citymarketing'. Daarnaast ontvangt het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau 2,5 miljoen subsidie. Van die subsidie profiteren vervolgens allerlei ondernemingen in Amsterdam. Ons lijkt het dan ook redelijk om van het ATCB te vragen om de eigen broek op te houden. Het moet voor deze organisatie goed mogelijk zijn hun financiering elders te vinden.

De SP stelt voor om Amsterdam te promoten door goed voor de inwoners te zorgen. Wij willen dan ook een substantieel deel van het geld dat nu wordt ingezet voor bovengenoemde en gerelateerde activiteiten in te zetten om de klappen van de rijksbezuinigingen op te vangen voor de armste Amsterdammers.

De volgende budgetten willen wij inzetten voor het opvangen van de rijksbezuinigingen:
- helft budget voor citymarketing 2,25 miljoen
- subsidie ATCB 2,5 miljoen
- vermindering budget acquisitie 1 miljoen
- Amsterdam Partners 0,7 miljoen
- Pro Congres 0,4 miljoen
- nieuwjaarsfeest 0,3 miljoen

Door deze (ruim) 7 miljoen anders te besteden kunnen we een hoop leed, schulden en andere problemen voorkomen. En miljoen van dit bedrag zetten we in om de bezuinigingen op de maatschappelijke opvang te beperken. De sluiting van 3 huizen voor opvang van daklozen gaat veel overlast veroorzaken. Een onverstandige bezuiniging die mogelijk op andere plaatsen leidt tot hogere kosten.

Niet alleen de rijksbezuinigingen willen we opvangen voor de mensen die het nodig hebben, maar de onacceptabele voorstellen van het gemeentebestuur moeten ook voorkomen worden. Bezuinigen op geld dat ten goede komt aan chronisch zieken en gehandicapten kan niemand uitleggen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat dit bestuur 1,7 miljoen op deze groep wil besparen. Wij willen dit bedrag liever besparen op een groep die nu volledig buiten schot blijft en het echt wel kan missen: de raad. Door de komende jaren de vergoedingen voor de raadsleden, fractieondersteuning en het budget voor de griffie te beperken lukt het ook om deze 1,7 miljoen te besparen.

Crisisbanen
We zien dat er veel werk is wegbezuinigd in bijvoorbeeld het onderwijs, we zien een afname van het aantal toezichthouders, we zien vervuilde straten, pleinen en parken en sportverenigingen die behoefte hebben aan ondersteuning. Er is heel veel nuttig werk te doen in Amsterdam waarmee de stad leefbaarder wordt.

De SP stelt voor om tijdelijke crisisbanen in het leven te roepen. Het doel is dat zoveel mogelijk net afgestudeerde jongeren en langdurig werkzoekenden in Amsterdam tijdelijk op een zinvolle manier aan de slag kunnen. Het extra werk voorkomt een gat in het CV, of zorgt voor een eerste werkervaring en vereenvoudigd doorstroming naar een reguliere baan.

Voor volwaardig werk moet een volwaardig loon betaald worden. Wij stellen voor om het geld voor de Wallenaanpak te gebruiken als aanvulling op de uitkering van deze werklozen. Er is ongeveer nog 10 miljoen beschikbaar voor de Wallenaanpak. Het project 1012 stokt en hapert. Er is veel geld genvesteerd in panden maar veel effect heeft de aanpak niet. Het aantal 'criminogene' ondernemingen is alleen maar toegenomen. En de prostituees worden door het beleid alleen maar verder in de verdrukking geholpen. De Wallen moeten niet met rust gelaten worden, maar er kan op andere manieren gewerkt worden aan het tegengaan van mensenhandel en witwaspraktijken. Onder andere door kennis van de verschillende professionals (politie, zorgverleners etc.) actief in dit gebied te verbinden en met goede verstandhoudingen met sleutelfiguren. De miljoenen die dit aan uitgaven scheelt kunnen we goed gebruiken om in te zetten voor de leefbaarheid van de stad.

Nog een prestigeproject
Ondanks alle harde bezuinigingen blijft het Amsterdamse bestuur volharden in hun ambitie om de Olympische Spelen naar de stad te halen. Met ambitie is niks mis, zelfs met deze niet. Maar wij vinden het wel vreemd dat daar in deze tijd ook geld voor wordt uitgegeven. Het is veel belangrijker en nuttiger dat Amsterdammers goed kunnen sporten. Wij stellen dan ook voor om dit geld in te zetten voor breedtesport en sportfaciliteiten.

Samengevat
Naast een socialere manier van bezuinigen op ambtenaren stelt de SP voor om een duidelijke leidraad te gebruiken bij de overige bezuinigingen. Geen geld meer naar prestige, marketing en beeldvorming en nimmer bezuinigen op budgetten die ten goede komen aan de arme en/of zieke Amsterdammers. De beeldvorming en het imago van de stad worden met deze koerswijziging zeker niet geschaad.