h

Hoge kosten voor bellen naar 14020

21 augustus 2012

Hoge kosten voor bellen naar 14020

Hoge kosten voor bellen naar 14020

Schriftelijke vragen van Laurens Ivens inzake de hoge kosten voor bellen naar het algemene informatienummer 14020 van de gemeente Amsterdam.

Amsterdam, 15 augustus 2012.

Inleiding

Sinds enige tijd hanteert de gemeente n telefoonnummer dat Amsterdammers kunnen
gebruiken om de gemeente te bereiken, namelijk 14020. Alle directe nummers naar
gemeentelijke diensten en stadsdelen zijn niet meer openbaar. Begin 2011 heeft de SP
het college gewezen op de hoge kosten voor mensen die met een mobiele telefoon naar
het dit algemene telefoonnummer van de gemeente bellen. Op 18 januari 2012 hebben
de raadsleden mevrouw Ruigrok en de heer Toonk, namens de fractie van de VVD,
schriftelijke vragen gesteld over dit onderwerp. Hierop werd op 17 februari 2012 door het
college geantwoord dat de kosten een landelijke aangelegenheid zijn en dat het
nogmaals onder de aandacht zou worden gebracht van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten (VNG) die mede namens Amsterdam hierover gesprekken voert met de
telefoonmaatschappijen (zie Gemeenteblad 2012, afd. 1, nr. 72).

Anderhalf jaar nadat de fractie van de SP dit onderwerp aankaartte, zijn er nog steeds heel veel mensen die met
hoge kosten worden geconfronteerd als zij contact op willen nemen met de gemeente.
De huidige stand van zaken is dat er door onder meer de onderstaande
telefoonmaatschappijen extra kosten worden gerekend voor het bellen naar 14020.

Vodafone: 0,35 euro per minuut.
T-mobile: 0,35 euro per minuut.
Tele2 0,30 euro per minuut.
Simpel 0,30 euro per minuut

Vragen

1. Wat is het oordeel van het college over deze extra kosten voor mobiele bellers? Hoe
kan het dat ruim anderhalf jaar nadat de fractie van de SP al erop wees, er nog
steeds zoveel betaald moet worden voor het bellen naar 14020?

2. Mensen die te kampen hebben met schuldproblemen moeten vaker dan gemiddeld
contact opnemen met de gemeente over allerlei kwesties. Deelt het college de
mening dat het voor deze groep mensen extra kwalijk is dat zij op kosten worden
gejaagd?

3. Naast het algemene informatienummer 14020 is de gemeente ook bereikbaar op
020-6241111. Bellen naar dit nummer levert geen extra kosten op voor mobiele
bellers. Eerder gaf het college aan dit nummer niet te willen gebruiken in de
communicatie naar de mensen omdat dat landelijk afgesproken is. Nu de
Amsterdammers al zo lang moeten wachten tot er landelijk iets gedaan wordt aan de
hoge kosten voor mobiel bellen, is het college bereid om totdat de extra kosten zijn
afgeschaft, op alle nieuw te publiceren communicatie-uitingen van de gemeente en
stadsdelen ook dit alternatieve nummer te vermelden? Zo nee, waarom niet?

4. Wat gaat het college ondernemen om ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk een
einde wordt gemaakt aan de extra kosten voor mobiel bellen naar 14020?

Laurens Ivens.

U bent hier