Pest ondernemers niet weg uit Wallengebied (Update)

4 september 2012

Pest ondernemers niet weg uit Wallengebied (Update)

De SP vindt dat het stadsbestuur moet ophouden met het wegpesten van ondernemers uit het Wallengebied. Al enige tijd is het stadsbestuur bezig om 'economisch laagwaardige' ondernemingen te vervangen door 'hoogwaardige' ondernemingen. Zo moeten een pizzeria, caf en new age-winkel wijken voor een hamburgertent, yoghurtijswinkel en een bacardiproeverij. Nu blijkt ook dat ze het aantal coffeeshops met veel meer wil verminderen dan eerder was aangekondigd. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "De aanpak van het Wallengebied verwordt zo tot een planeconomie waar willekeurige ondernemers de dupe van zijn. Daar willen wij een stokje voor steken."

Onder het mom van het tegengaan van misstanden in de prostitutie op de Wallen is het stadsbestuur gestart met 'project 1012'. Dit beleid richt zich echter niet alleen op prostitutiegerelateerde ondernemers, maar op alle ondernemers in zogenaamde criminogene branches zoals sekswinkels en coffeeshops. De SP heeft zich hier altijd al tegen verzet, maar toch besloot de gemeenteraad dat een derde van de 76 coffeeshops uit dit gebied dient te verdwijnen. Nu blijkt dat in combinatie met het Rijksbeleid en enkele gerechtelijke sluitingen dat het aantal coffeeshops wellicht zelfs af zal nemen van 76 tot 21 in dit gebied. De SP vindt dat het stadsbestuur haar beleid nu moet wijzigen.

Laurens Ivens)

Ivens: "Coffeeshops horen ook bij de Wallen. Als een meerderheid van de gemeente dit aantal wil verminderen met een derde, betekent dit nog niet dat het stadsbestuur zomaar een kaalslag mag uitvoeren. Dat coffeeshophouders die zich misdragen de tent moeten sluiten is terecht, maar willekeurige ondernemers dwingen te vertrekken doet geen recht aan de ondernemersvrijheid in onze stad. Nu het Rijk alle coffeeshops in de buurt van scholen gaat sluiten, moet de gemeente haar beleid hieraan aanpassen, en stoppen met het wegpesten van eerlijke ondernemers."

Update:
De burgemeester heeft beloofd dat er, tot het moment dat er duidelijkheid is over de gevolgen van het Rijksbeleid voor het aantal coffeeshops op de Wallen, geen ondernemers gedwongen worden hun zaak in dit gebied te sluiten.