h

Initiatiefvoorstel: Conducteur op tram 5

3 oktober 2012

Initiatiefvoorstel: Conducteur op tram 5

Initiatiefvoorstel: Conducteur op tram 5

Inleiding

Al meerdere keren heeft de SP aandacht gevraagd van het stadsbestuur voor het verbeteren van de veiligheid en het tegengaan van zwartrijden in het Amsterdamse openbaar vervoer. In 2010 hebben wij een initiatiefvoorstel ingediend voor meer menselijk toezicht en eerder dit jaar hebben wij schriftelijke vragen gesteld over de (toegenomen) criminaliteit in het openbaar vervoer.

Er zijn in Amsterdam/Amstelveen – naast de metrolijnen, de sneltram en de ringlijn – drie tramlijnen zonder conducteur. En hiervan is lijn 5 van Centraal Station naar Amstelveen Binnenhof v.v.

Volgens recente informatie die wij ontvingen is het aantal zwartrijders op lijn 5 zeer hoog. Lijn 5 is een zeer drukke lijn, die in de loop der jaren steeds vaker is gaan rijden. Het verhogen van de frequentie vereist het inzetten van extra dienstwagens, dus een toename van de kosten voor materieel en personeel. De gederfde inkomsten als gevolg van het zwartrijden op lijn 5 zijn derhalve aanzienlijk.

Lijn 5 wordt ook veel gebruikt door toeristen, die onder andere naar het Leidseplein en het Museumplein reizen. Omdat de trambestuurder het enige personeelslid op de wagen is, moet de trambestuurder aanzienlijke hoeveelheden kaartjes verkopen. Omdat de bestuurder alleen kaartjes mag verkopen als het voertuig stil staat, staat lijn 5 vaak lang stil. Hierdoor daalt de gemiddelde rijsnelheid, zodat extra dienstwagens nodig zijn om de frequentie van de dienstregeling te kunnen halen.

Door het ontbreken van een conducteur op lijn 5 is er minder toezicht in het voertuig, zodat zakkenrollers vrij eenvoudig hun slag kunnen slaan.

Kosten en baten

Dit initiatiefvoorstel heeft als doel een conducteur aan te stellen op lijn 5, het toezicht op lijn 5 te vergroten, de rijsnelheid van de tram te verhogen en het aantal berovingen te verminderen. Het aanstellen van conducteurs op lijn 5 vergt (in ieder geval in eerste instantie) extra kosten, maar met deze kosten wordt een aantal maatschappelijk gewenste doelen – zoals hiervoor genoemd – bereikt.

Bovendien verdient de inzet van conducteurs op lijn 5 zichzelf (in ieder geval deels) terug, omdat het aantal zwartrijders daalt, meer inkomsten gegenereerd worden door extra kaartverkoop en er minder dienstwagens nodig zijn om dezelfde frequentie op de lijn te kunnen bieden.

Besluit

De gemeenteraad besluit:

- Het college te verzoeken een voorstel aan de raad te doen waarin lijn 5 voorzien wordt van een conducteur en in dit voorstel duidelijk te maken wat de extra kosten zijn en wat de besparingen c.q. extra inkomsten van deze maatregel zijn;
- Het college te verzoeken zijn inhoudelijke reactie op dit initiatiefvoorstel voor de raadsvergadering van 7 en 8 november 2012 aan de leden van de gemeenteraad te doen toekomen.

Het lid van de gemeenteraad,
R. Alberts (SP).

U bent hier