Ernstige zorgen bij Amsterdamse gemeenteraad over huurexplosies van kabinet

23 januari 2013

Ernstige zorgen bij Amsterdamse gemeenteraad over huurexplosies van kabinet

Een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad wil dat de regering de aangekondigde plannen voor de huurmarkt gaat herzien. In een aangenomen SP-motie sprak een ruime meerderheid van de gemeenteraad haar ernstige zorgen uit en riep de wethouder op met kracht door te gaan met zijn strijd hiertegen. SP-raadslid Remine Alberts: "De plannen van de regering zullen er toe leiden dat huren in Amsterdam onbetaalbaar wordt en dat renovaties en nieuwbouw stil komen te liggen. Die plannen zijn rampzalig voor Amsterdam en moeten van tafel."

Het kabinet Rutte-Asscher wil dat niet langer de kwaliteit en oppervlak van een huis bepalend zijn voor de huurprijs, maar de marktwaarde. De maximale jaarlijkse huur wordt 4,5 procent van die marktwaarde. De grote schaarste aan woningen in Amsterdam zorgt voor hoge marktprijzen en de huurprijzen zullen hier dus exploderen. Met een gemiddelde marktwaarde van een Amsterdamse corporatiewoning van 197.000 euro zal de gemiddelde huurprijs met 79 procent stijgen van 413 tot 740 euro per maand. De SP begon onlangs een waarschuwingscampagne tegen deze huurexplosie.

Dat de gemeenteraad zich nu ook heeft uitgesproken tegen de huurplannen is een goede zaak aldus Alberts: "De regeringsplannen zullen enorm slecht uitpakken voor Amsterdam, nog erger dan in de rest van Nederland. Dat een meerderheid van de raad waaronder ook de PvdA - de partij van Asscher en Samsom - zich hiertegen uitspreekt, mag de regering niet naast zich neerleggen." De SP-motie kreeg steun van de volledige gemeenteraad op de VVD na.