Waarschuwingscampagne tegen huurexplosie breidt uit

25 januari 2013

Waarschuwingscampagne tegen huurexplosie breidt uit

In steeds meer buurten van Amsterdam hangen waarschuwingsposters tegen de dreigende huurexplosie. Fractievoorzitter Ivens die vandaag in enkele buurten meehielp de posters op te hangen: "De plannen van de regering zullen rampzalig uitpakken voor Amsterdam. Huren wordt onbetaalbaar gemaakt. Wij willen dat huren betaalbaar blijft en roepen de regering op de plannen van tafel te halen."

Gemiddelde huur Oostelijke Eilanden nu: 403 euro. Gemiddelde huur na huurexplosie: 903 euro. Een stijging van 124 procent.

Als het aan VVD en PvdA ligt zal niet langer de kwaliteit en oppervlak van het huis bepalend zijn voor de huurprijs, maar de marktwaarde. De maximale jaarlijkse huur wordt 4,5% van die marktwaarde. De grote schaarste aan woningen in Amsterdam zorgt voor hoge marktprijzen en de huurprijzen zullen hier dus exploderen. Met een gemiddelde marktwaarde van een corporatiewoning in Amsterdam van 197.000 euro zal de gemiddelde huurprijs in stappen stijgen met 79% procent stijgen tot gemiddeld 740 euro per maand. Onlangs opende de SP een website waar de huurexplosies per buurt in kaart zijn gebracht.

Vandaag werden posters opgehangen in Driemond in Zuidoost, de Staatsliedenbuurt in West, de Haarlemmerbuurt en de Oostelijke Eilanden in Centrum, de Van der Pekbuurt in Noord en het Oostelijk Havengebied in Oost. In al deze buurten is de verwachte huurexplosie enorm.

Gemiddelde huur Van der Pekbuurt nu: 365 euro. Gemiddelde huur na huurexplosie: 615 euro. Een stijging van 69 procent.

Gemiddelde huur Staatsliedenbuurt nu: 375 euro. Gemiddelde huur na huurexplosie: 873 euro. Een stijging van 123 procent.

Gemiddelde huur Haarlemmerbuurt nu: 403 euro. Gemiddelde huur na huurexplosie: 1015 euro. Een stijging van 152 procent.

Gemiddelde huur Driemond nu: 417 euro. Gemiddelde huur na huurexplosie: 777 euro. Een stijging van 86 procent.