Laat waterpijpcafés niet in rook hangen

27 september 2013

Laat waterpijpcafés niet in rook hangen

De SP wil dat er gemeentelijk beleid komt omtrent waterpijpcafés, de zogenaamde shishalounges. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "De shishalounges schieten in Amsterdam als paddenstoelen uit de grond. Er zijn er nu al 37, maar lang niet overal lijkt het allemaal in orde te zijn. Een aantal sishalounges moest al verplicht de deur sluiten. Bovendien zijn er aanwijzingen dat enkele lounges fungeren als ontmoetingsplaats voor criminelen en dat er sprake is van illegale werknemers en/of uitbuiting van werknemers. De mistige rook die nu rondom deze waterpijpcafés hangt moet verdwijnen."

De afgelopen jaren sloot de gemeente een aantal shishalounges wegens een schietpartij, overlast of een te hoog koolmonoxidegehalte. Toch zijn er nog 37 lounges in Amsterdam waar vooral jonge bezoekers komen. Uit onderzoek van de GGD blijkt dat veel gebruikers onvoldoende op de hoogte zijn van de gevaren van het roken via een waterpijp. Ivens: "De jeugd van deze stad wordt zo blootgesteld aan gevaren waar ze zelf nog onvoldoende van doordrongen zijn. Hier valt dus nog heel wat te verhelderen."

De shishalounge is een nieuw fenomeen in onze stad. Naar aanleiding van onderzoek in Den Haag waarbij misstanden naar boven kwamen heeft de SP in Amsterdam vragen gesteld over de lounges. Uit de beantwoording blijkt dat de lounges nog niet goed in beeld zijn bij de gemeente. Ivens: "Gezien de gezondheidsrisico's voor onze jeugd en de vermoedens van verboden activiteiten willen we de burgemeester verzoeken deze waterpijpcafs goed in de gaten te gaan houden en duidelijke regels op te stellen." Op verzoek van de SP vergadert de gemeenteraad over 3 weken hierover.