SP-wethouder Vliegenthart wint prijs FNV voor succes in strijd tegen ouderenwerkeloosheid

30 januari 2018

Foto: SP

SP-wethouder Arjan Vliegenthart heeft vandaag een bijzondere prijs van de FNV in ontvangst genomen. Vliegenthart won de zogenaamde ‘voet-tussen-de-deur’ voor zijn strijd tegen ouderenwerkeloosheid. Volgens de FNV  was Amsterdam ‘met wethouder Vliegenthart een van de eerste gemeenten die de vinger op de zere plek legde, namelijk het gebrek aan werkgelegenheid en passende vacatures.’

De afgelopen twee jaar ontwikkelde Vliegenthart een aparte aanpak om meer oudere werkzoekenden aan een baan te helpen. En met succes, sinds 2016 zijn er meer dan 1.700 Amsterdammers van 50 jaar en ouder aan het werk gekomen.

Vliegenthart is blij met de prijs. "Ik ben er trots op dat wij in Amsterdammers oudere werkzoekenden niet aan hun lot overlaten. Ik spreek wekelijks mensen die op zoek zijn naar werk, maar bij wie het niet zomaar lukt. Juist nu het economisch beter gaat, kunnen we het ons niet veroorloven om hen in de kou te laten staan. Ik ben blij met de waardering van de vakbeweging, maar we hebben de komende jaren nog heel veel werk te verzetten."

Morgen spreekt de commissie Werk en Economie van de Amsterdamse gemeenteraad verder over de inspanningen om werkzoekende 50-plussers aan het werk te helpen.