Maak van Slotervaart een noodhospitaal voor coronapatiënten

3 november 2020

Maak van Slotervaart een noodhospitaal voor coronapatiënten

Foto: SP

De SP roept op het voormalige Slotervaartziekenhuis in gebruik te nemen als noodhospitaal voor coronapatiënten. Door in het leegstaande gebouw verpleegafdelingen in te richten kan zorg worden verleend aan coronapatiënten, die niet op de intensive care liggen. SP-fractievoorzitter Erik Flentge: “Amsterdam moet het voorbeeld van Den Haag volgen, waar nu hard gewerkt wordt aan het inrichten van verpleegafdelingen in het Bronovo ziekenhuis. Door extra capaciteit te creëren kunnen omliggende ziekenhuizen worden ontlast.”

De ziekenhuizen in Noord-Holland vangen steeds meer coronapatiënten op.
Met name op de verpleegafdelingen wordt de toestroom van coronapatiënten steeds groter, zo valt te lezen op de website van Amsterdam UMC. Het toenemend aantal coronapatiënten heeft ook zijn weerslag op de reguliere zorg. Het streven om de reguliere zorg anders dan in de eerste coronagolf gewoon door te laten gaan, is steeds moeilijker te bolwerken. De reguliere zorg wordt stap voor stap uitgesteld en afgeschaald.

Door in het Slotervaartziekenhuis verpleegafdelingen op te zetten voor coronapatiënten wil de SP de druk op de ziekenhuizen in Amsterdam en omgeving enigszins verlichten. Het gaat dan nadrukkelijk om coronapatiënten die geholpen worden op een verpleegafdeling en niet om patiënten die op de intensive care liggen. Flentge: “De situatie is nu anders dan in maart ten tijde van de eerste golf. We zien nu op meerdere plekken in het land zoals Den Haag en Utrecht dat er extra coronazorg wordt opgezet. Onze oproep is laten we dat in Amsterdam ook doen.”