Schriftelijke vragen

13 oktober 2006

Schriftelijke vragen

Schriftelijke vragen vrije plakplaatsen

Volgens de jurisprudentie zou Amsterdam, als stad 'met regionale betekenis', in het kader van de vrijheid van meningsuiting voor iedere 5.000 inwoners n vrije plakplaats moeten hebben. Op grond van het inwoneraantal zouden in Noord dus 18 plakzuilen moeten staan. In het Reglement Vrije Plakplaatsen, te vinden op noord.amsterdam.nl, is te lezen dat er in Amsterdam Noord ooit elf pilaren stonden waar vrijelijk op geplakt mag worden. Van die elf pilaren staan er in werkelijkheid echter nog maar vijf. Een deel van de palen is weggehaald na ongelukken of vandalisme en een deel is zonder opgaaf van reden verwijderd.

De pilaren die wel in Noord staan, worden op dit moment over het algemeen beplakt door het bedrijf Bizon. Tot verbazing van de SP-fractie heeft Bizon echter een aantal van de schaarse palen in Noord letterlijk geconfisqueerd door er stickers op te plakken met de tekst 'Verboden aan te plakken'. Volgens de SP-fractie is dat volstrekt onrechtmatig. In verband met deze kwestie stelt zij het DB de volgende vragen:

1. Bestaat er een overeenkomst tussen het stadsdeel en Bizon over het beplakken van de vrije plakplaatsen?
2. Is het DB met de SP-fractie van mening dat iedereen, uiteraard binnen de kaders van het reglement, vrijelijk gebruik moet kunnen maken van de plakplaatsen?
3. Is het DB bereid de plakplaatsen weer in de oude staat te laten herstellen, wat inhoudt dat de stickers van Bizon verdwijnen en dat de tekst ?Vrije Plakplaats? terugkeert?
4. Zo ja, zal het DB daar dan ook op handhaven?
5. Is het DB bereid het aantal vrije plakplaatsen in Noord aan te vullen tot achttien, bijvoorbeeld door de komende jaren pilaren te plaatsen in nieuwe wijken als De Bongerd, Overhoeks en de Buiksloterham?