h

Beschouwingen

12 juli 2006

Beschouwingen

Beschouwingen bij de Voorjaarsnotitie 2006

Geachte Voorzitter,

Als er algemene beschouwingen worden gehouden, moet er wel iets te beschouwen zijn. De SP is, gelukkig, sinds vier maanden weer present in de deelraad van Noord, de bakermat van de Amsterdamse afdeling van de partij. Maar wat moeten wij zeggen over de politieke beslommeringen van de afgelopen vier maanden? Een van de oprichters van de SP hier in Amsterdam, een Noorderling die zijn partij nit de rug toekeerde, zei het treffend: "Algemene beschouwingen houd je niet 's zomers, als de mussen van het dak vallen, die houd je aan het eind van het begrotingsjaar, als het buiten koud is en steeds vroeger donker wordt." De SP staat voor Minder Politiek, dus we gaan niet twee keer in een jaar algemeen beschouwen.
Zouden we dat wel doen, dan zouden we spreektijd te kort komen, want we hebben wel wat aan te merken op deze Voorjaarsnota. Ten eerste is ons opgevallen, maar misschien is dat wel de naviteit van een nieuwe fractie, hoe duur zaken eigenlijk zijn. Neem nu het project verkiezingen/overgang van oud naar nieuw bestuur, dat kost voor de deelraad en het DB samen 125.000 euro voor dit groepje dat hier aan tafel zit. Het is waar dat onze fractie ook dankbaar gebruik heeft gemaakt van het introductieprogramma, maar nu we deze bedragen zien, zijn we met terugwerkende kracht extra blij dat we in ieder geval niet op de uitslagenavond 8.000 euro aanwezig waren. Wat een geld! Vooral als het vergeleken wordt met het bedrag dat is gereserveerd voor de Schuldhulpverlening, "slechts" 50.000 euro voor, als ik het goed begrijp, voor tegen de 200 mensen.
Dit terwijl zaken ook heel goedkoop kunnen zijn. Neem nu de wachtlijst van de Voedselbank. Het Leefkringhuis zegt op jaarbasis 5.000 euro extra nodig te hebben om de vijftig wachtende huishoudens eens per week een voedselpakket te kunnen bieden, een minimaal bedrag tussen al het cijfergeweld van de Voorjaarsnota. De SP dient dan ook een motie in, waarmee het DB wordt opgedragen deze som te reserveren uit de structureel vrij besteedbare middelen van 2006 en daarmee door te gaan tot de noodzaak verdwijnt, wat hopelijk snel het geval zal zijn.
Armoede is de afgelopen jaren een groeiend probleem gebleken in Amsterdam en zeker ook in Noord. Het fors stijgen van energieprijzen, ziekenfondspremies, het wegvallen van toelages is veel huishoudens aan de onderkant niet in de koude kleren gaan zitten. Het DB heeft dit ook opgemerkt en komt met verschillende maatregelen om de armsten te ondersteunen. Dat is heel goed, maar in sommige gevallen niet genoeg. Met ons eerste amendement wijzen wij het DB op wat in onze ogen een rekenfout is in aanvullend nieuw beleid nr. 20. Het gaat hier om een te starten project waarin clinten van de Voedselbank begeleiding krijgen om hun situatie te verbeteren. Het DB gaat hier uit van 75 deelnemers, terwijl er zoals eerder gezegd op korte termijn 130 huishoudens hulp zullen krijgen van de Voedselbank. Uitgaande van 25.000 euro voor 75 deelnemers, zou er voor 130 mensen 45.000 euro nodig zijn, het is een eenvoudige rekensom. De SP begrijpt dan ook niets van het preadvies van het DB bij het amendement. We willen daar graag nadere toelichting op.
Zoals gezegd is armoede in Noord nog een groot probleem, ondanks de verbeterde economische omstandigheden. De SP is van mening dat zolang niet iedereen in Noord verzekerd is van een fatsoenlijk bestaansniveau, het bestuur van het stadsdeel en de deelraad soberheid moeten uitstralen. Grote verbazing wekte ook bij ons het plan van het DB om wethoudersassistenten aan te stellen. Daar moet wel een hele goede verklaring voor zijn. Ik zal u nog even de tekst van het preadvies op onze motie voorlezen waarmee het DB de noodzaak van het aantrekken van wethoudersassistenten rechtvaardigt:

Ten gevolge van het dualisme, de nieuwe werkwijze voor de bestuurlijke besluitvorming en verdere professionalisering van de bestuurlijke ondersteuning kiest het DB voor wethoudersassistenten. De actieve rol van het DB in met name stedelijke overleggen vergen in toenemende mate, naast bestuurlijke ook ambtelijk een grote inzet. De betekenis van stedelijke, en ook andere, netwerken is heel groot en vergt continuteit van bestuurlijke en ondersteunende inzet. De werkverdeling in de organisatie kan daar begrijpelijkerwijs niet altijd op aansluiten. De bredere inzet van wethoudersassistenten biedt de mogelijkheid de gewenste continuteit te realiseren maar maakt tegelijk onze bestuurlijke inzet nog effectiever. Gezien de opgaven waar Noord de komende jaren voor staat, achten wij de aanstelling van wethoudersassistenten dan ook van groot belang.

Voorzitter, ik begrijp hier geen hout van, maar ach ik ben ook maar een simpele doctorandus. Als dit de uitleg is voor het uittrekken van een kwart miljoen euro voor 3 fte aan wethoudersassistenten, snap ik wel waarom slechts 47 procent van de Noorderlingen in maart naar de stembus is gegaan. Want dan is politiek hier in Noord echt onbegrijpelijk.
De uitleg van portefeuillehouder Post in de Cie Middelen was duidelijker, maar tegelijkertijd eigenlijk nog onbegrijpelijker. De stadsdeelvoorzitter stelde dat zijn aan te stellen wethoudersassistent de assistent van wethouder Aboutaleb zou moeten bellen omdat die moeilijk te bereiken zou zijn. Stel dat wij dat een gegronde reden zouden vinden voor aanstelling, dan nog zou ruim 80.000 euro per fte voor een "telefonist" natuurlijk veel te veel zijn. Bovendien kunnen dergelijke telefoontjes ook door het uit te breiden secretariaat afgehandeld worden. Wij sluiten ons dan ook van harte aan bij de motie van de PvdA. Dit geld kan duizendmaal beter gebruikt worden.

Een andere motie van de PvdA die wij ook in voorbereiding hadden en dus steunen gaat over het onderhoud van wegen, fiets- en voetpaden in Noord. Het ligt er op veel plaatsen slecht bij, zo slecht dat het soms tot schade en ongelukken leidt. Het DB geeft in de VJ-notitie duidelijk aan dat er een probleem is, dat het achterstallig onderhoud inmiddels met een miljoen per jaar oploopt en dat uit een DHV-rapportage blijkt dat het stadsdeel op het punt staat kapitaal te vernietigen. Vervolgens is echter nergens in de notitie een oplossing voor dit toch forse risico te vinden. Daarom denken wij dat de motie van de PvdA hier zeer op haar plaats is. De SP wil in het licht van deze kwestie nog een aanvullend voorstel tot amendering doen van de percentages voor de speerpunten in de vrij besteedbare ruimte voor 2007. Wij zijn van mening dat 25 procent voor Jeugd erg veel is als in aanmerking genomen wordt dat ook in Werken en Stages en in Armoede en Zorg aandacht aan Jeugd wordt besteed. Wij stellen daarom voor 5 procent van Jeugd te verplaatsen naar het speerpunt Leefomgeving, omdat naast het onderhoud aan de wegen ook het komende jaar veel aandacht zal moeten uitgaan naar stadsvernieuwing en de problemen daaromtrent.

Ten slotte heb ik de eer de eerste indiener te zijn van een motie, die bij voorbaat door de gehele coalitie gesteund wordt. Een motie aangaande de oprichting van een Wijksteunpunt Wonen in Amsterdam-Noord. Vooral omdat huurders door de plannen van minister Dekker en de stadsvernieuwing steeds verder onder druk komen te staan en daarnaast het college in de centrale stad een groot voorstander is van de oprichting van wijksteunpunten en bereid is daar geld voor uit te trekken, lijkt deze motie ons een hamerstuk.

De SP zou nog een reeks moties, amendementen en gewoon vragen meer in kunnen dienen. Bijvoorbeeld waarom er in vredesnaam trainers uit Australi zijn aangetrokken voor de gezinsondersteuning. Hoe het verplaatsen van servers van de Papaverweg naar Buikslotermeerplein tot een tekort van 30.000 euro kan leiden. En hoe het kan dat het begrote bedrag voor het aandeel van Noord in het recreatieschap Waterland 24.000 euro te laag blijkt te liggen. Maar die vragen stel ik niet, want de mussen vallen van het dak en er zijn nog meer partijen die het woord willen voeren

U bent hier