h

Vragen Dapperbuurt

26 mei 2008

Vragen Dapperbuurt

Uit gesprekken met een aantal ondernemers uit de Dapperbuurt blijkt dat het proces richting sloop-nieuwbouw niet naar wens verloopt.

Met name rondom de onkostenvergoeding zijn veel vragen. Uit gesprekken blijkt dat de woningcorporatie een onkostenvergoeding van 5000 voorstelt. Ondernemers moeten het huidige pand casco opleveren, het tijdelijke pand inrichten en tenslotte weer terug naar het gerenoveerde pand. Volgens de woningcorporatie kunnen ondernemers een subsidie aanvragen van 60.000.

1. De eerste vraag aan het Dagelijks Bestuur is of deze redenering juist is en of ondernemers daadwerkelijk recht hebben op deze subsidie en of het stadsdeel een rol heeft ondernemer hierover te informeren?

Op de tweede plaats zijn er veel vragen omtrent eventuele huurverhogingen. Uit gesprekken met de ondernemers komt naar voren dat ondernemers na terugkeer in het gerenoveerde pand soms een dubbele of zelfs driedubbele huur gaan betalen. Er is sprake van een trapsgewijze huurgewenning, maar ook deze maakt dat ondernemers snel meer huur moeten gaan betalen.

2. Is het Dagelijks Bestuur op de hoogte van de sterke huurverhogingen na renovatie? Wat is de mening van het Dagelijks Bestuur hierover? Is deze huurverhoging conform de eerder gemaakte afspraken? Kent het Dagelijks Bestuur de trapgewijze huurgewenningsregeling die wordt voorgesteld en wat is de visie van het Dagelijks Bestuur hierop? Is het Dagelijks Bestuur voornemens met de woningcorporatie in overleg te treden hierover, zodat een passende regeling kan worden voorgesteld?

De woningcorporatie blijkt ondernemers uit de Dapperbuurt voor de rechter te willen brengen. De eerste ondernemers zijn de afgelopen week gedaagd. Dit leidt tot een verharding in de samenwerking tussen ondernemers en woningcorporatie.

3. Is het Dagelijks Bestuur op de hoogte van de actie van de woningcorporatie om ondernemers voor de rechter te brengen? Om welke reden wordt gekozen voor deze harde aanpak?

Tenslotte; de SP en de PvdA vrezen dat een aantal ondernemers om bovenstaande redenen failliet dreigen te gaan.

4. Deelt het Dagelijks Bestuur met ons deze vrees en welke acties gaat het Dagelijks Bestuur ondernemen om dit te voorkomen ?
5. Op welke wijze is het participatietraject uitgevoerd en moeten wij tot de conclusie komen dat dit traject onvoldoende heeft opgeleverd of simpelweg mislukt is? En wat kan het Dagelijks Bestuur doen om in dit proces vlot te trekken?
6. Welke acties gaat het Dagelijks Bestuur uitvoeren, in samenwerking met de woningcorporaties en de deelraad, om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen?

Namens de fracties van SP en PvdA,

Tiers Bakker (SP) en Meint Helder (PvdA)

U bent hier