Brief aan burgemeester Cohen over sloop douaneloodsen
Brief aan burgemeester Cohen over sloop douaneloodsen
Aan de Korpsbeheerder van de regiopolitie Amsterdam-Amstelland
De heer mr. M.J.Cohen
Betreft: dringend verzoek voor niet-ontruiming loodsen Zeeburgerkade Amsterdam
Geachte heer Cohen,
Bij deze wil ik u een verzoek doen als korpsbeheerder van de politie. Het gaat hier over de eventuele plannen om politie en ME in te zetten bij de ontruiming van bezette loodsen aan de Zeeburgerkade in Amsterdam. Het DB van Zeeburg wil dat het gebied ontruimd wordt in de reguliere gemeentelijke ontruimingsronde in de 1e week van juni. Zoals ik hier onder zal aantonen is er absoluut geen urgent belang voor ontruiming. Noch is hier sprake van een openbare orde probleem. Wel bestaat het gevaar dat een uniek cultuurhistorisch gebied vernietigd wordt.
De loodsen aan de Zeeburgerkade zijn bezet door vertegenwoordigers van diverse buurtorganisaties, ex-gebruikers van het gebied, gesteund door krakers.
Al jarenlang is in dit gebied een heftig meningsverschil tussen bewoners, buurtorganisaties en het stadsdeelbestuur. Het enige dat de buurtbewoners hier feitelijk vragen is dat het stadsdeelbestuur een bestemmingsplan voor het gebied ontwikkelt.
Het huidige bestemmingsplan dateert uit 1943. Een bestuurlijk belachelijke situatie, omdat het wettelijk verplicht is elke tien jaar het bestemmingsplan te vernieuwen. Enkele jaren geleden heeft het toenmalige DB van Zeeburg stappen ondernomen om het bestemmingsplan te vernieuwen. De deelraad heeft in 2005 een Stedebouwkundig Programma van Eisen Lohuizen aangenomen. Hierin werd aangekondigd dat het nieuwe bestemmingsplan eind 2005 in de inspraak zou gaan. Dit is echter nooit gebeurd.
In plaats van het bestemmingsplan te ontwikkelen heeft het huidige DB een overeenkomst afgesloten met een projectontwikkelaar. Formeel technisch heeft men dit juridisch passend gemaakt door te werken met diverse Voorbereidingsbesluiten en art.19 procedures.
Momenteel ligt er voor deze loodsen en voor de hier in de nabijheid gelegen douanesteiger een sloopvergunning. Hiertegen lopen nog juridische procedures, maar deze hebben geen opschortende werking. Er is nog geen bouwvergunning afgegeven voor dit gebied. Nu al is bekend, gezien de juridische achtergrond van de situatie hier, dat ook als er een bouwvergunning zal worden afgegeven, deze juridisch zal worden aangevochten.
Kortom, de situatie rond de loodsen en de douanesteiger aan de Zeeburgerkade is al jaren een juridisch twistpunt. Een twistpunt dat onnodig zou zijn als hier een geldig bestemmingsplan voor dit gebied zou bestaan. De bewoners van het gebied vinden dat zij nu geen gelegenheid hebben op wettelijk geregelde inspraak, die wel mogelijk is bij het traject om te komen tot een bestemmingsplan.
Bovendien is er sinds kort een nieuwe situatie ontstaan. Het Cuypersgenootschap heeft enkele weken geleden een monumentaanvraag gedaan voor het gebied van de loodsen en de douanesteiger. Het Cuypersgenootschap benadrukt dat deze loodsen en de steiger de enige nog overgebleven restanten zijn van het oude havenbeeld van Amsterdam. Vergelijkbare plaatsen elders in de stad zijn de laatste tijd allemaal gesloopt. Diverse architecten hebben gesteld dat het heel goed mogelijk is om de historische loodsen te handhaven in een combinatie van renovatie en nieuwbouw.
Sloop van zowel de douanesteiger als de loodsen zou op dit moment in strijd zijn met de Flora- en Faunawet, wegens de hier broedende vogels. Ook zouden hier vleermuizen huizen. In 2005 is bij het opstellen van het Stedebouwkundig Programma van Eisen een milieutoets gedaan. Hieruit kwam naar voren dat op en aan de Zeeburgerkade vegetatie voorkomt die van nationaal belang is. Een jaar voor hier werkzaamheden zouden worden verricht zou een ontheffingsvergunning moeten worden aangevraagd bij het ministerie van LNV. Mij is als deelraadslid niets bekend van een dergelijke aanvraag.
Het door de deelraad aangenomen SPvE Lohuizen stelt ook dat met de werkzaamheden goed rekening moet worden gehouden met de Flora- en Faunawet. Dat heeft het DB van Zeeburg nagelaten. Twee weken geleden is men plotseling begonnen met de sloop van de douanesteiger. Deze heeft men direct moeten stilleggen, omdat men hiermee de Flora- en Faunawet overtrad.
Eind deze week dient er een voorlopige voorziening voor de Amsterdamse rechtbank over deze situatie. Het DB van Zeeburg beweert dat hier wegens een risico voor de openbare orde een spoedige ontruiming van de loodsen nodig is om met de sloop te kunnen beginnen.
Ondergetekende vreest dat het DB van Zeeburg het argument van de openbare orde misbruikt om spoed te kunnen maken met de sloop van de steiger en eventueel de loodsen. Met het argument van de openbare orde wil men de Flora- en Faunawet overrulen. Er is hier geen sprake van een openbare ordeprobleem bij de douanesteiger. Deze is enkele weken geleden kort bezet geweest om te voorkomen dat het stadsdeel illegaal ging slopen. Maar de bezetters hebben er grote zorg voor gedragen dat de aanwezige broedende vogels niet werden gestoord.
Met nadruk wil ik opmerken dat er volgens mij absoluut geen openbare orde probleem is in dit gebied. Het gaat hier niet om krakers, zoals het DB ten onrechte meldt in een brief aan de Amsterdamse rechtbank. Het gebied bij de loodsen is bezet door een drietal buurtorganisaties, die wel steun hebben gekregen van ex-gebruikers van het terrein en van krakers. De vertegenwoordigers van de buurtorganisaties zijn al lang met naam en toenaam bij het DB van Zeeburg bekend. Er zijn hier juist wekelijks diverse activiteiten en workshops voor buurtkinderen die druk bezocht worden. Verder zijn hier culturele activiteiten. Op dit moment is het gebied van de loodsen een verrijking voor de buurt.
Samenvattend:
- Het conflict aan de Zeeburgerkade heeft een lange geschiedenis, die geheel is terug te brengen tot de weigering van het stadsdeel spoed te maken met een geldig bestemmingsplan.
- Er is een sloopvergunning, maar geen bouwvergunning. Wegens de Flora- en Faunawet mag men niet spoedig met werkzaamheden beginnen. Sloop betekent kaalslag. Er is dus geen urgent belang voor sloop, noch voor ontruiming van het gebied.
- In het SPvE Lohuizen uit 2005 blijkt dat het stadsdeel een ontheffingsvergunning bij het ministerie van LNV moet aanvragen. Dit is volgens ons niet gedaan.
- Er is een aanvraag voor monumentenstatus van de loodsen en de douanesteiger. Het zou goed zijn als hier met spoed over besloten kan worden. Sloop op dit moment betekent een vernietiging van uniek cultureel erfgoed.
Wegens bovenstaande doen wij een dringend beroep op U als Korpsbeheerder niet op dit moment al over te gaan tot ontruiming van het gebied. Eerst zou duidelijkheid moeten zijn over de mogelijkheden van de monumentenstatus van dit gebied. Er is op dit moment geen urgent belang voor sloop.
Mocht u nog vragen hebben dan ben ik altijd bereid die mondeling toe te lichten.
Met vriendelijke groeten,
Mark van Dongen
Fractievoorzitter SP-Zeeburg